“PERSPEKTIVA”
ARHIVA
2023 godina
DATUM: 23-01-01
https://www.youtube.com/watch?v=uCpKqPq30Zw
RETROPSPEKTIVA U SKOPJU
Biti apatičan
Odlazak mladih i profesionalaca iz Makedonije ne vidim kao tragičan jer svako od nas treba da ode u inostranstvo da uči, usavršava se, da vide nešto drugačije, da stekne nove vrijednosti, vidi kako je kod drugih. Ali, za mene je najveći problem što naša država ne vraća nazad te mlade ljude, te profesionalce da sa svim stečenim iskustvom, znanjem, vještinama, se vrate ovdje o rade u struci. Smatram da je tu najveći problem tog egzodusa. |
ISKRA OPETČENSKA novinarka |
01.24 01.58 |
Odlazak |
Kada vidim mlade ljude, kako oni kažu apatične, često mi je više žao njih nego ovih naših generacija jer možda nismo učinili dovoljno za njih da nebudu apatični. |
ISKRA OPETČENSKA novinarka |
03.20 03.32 |
Apatičnost |
Oni su mnogo svjesniji kako je vani, na kom se nivou može živjeti, tako da mislim da sve to ima utjecaja. Cijela političlka struktura, sve što im se dešava u obrazovanju utiče bukvalno na sve, na porodice, a porodica najviše utječe na dijete. Dakle, ako su kod kuće roditelji razočarani, depresivni i apatični, šta očekujemo da budu mladi? |
HAJDI STEJR OVA SIMON OVIĆ NVO «Hops» |
05.22 05.50 |
Apatičnost, društvo |
Isključenost mladih je jako evidentna kada je u pitanju formulisanje politika na lokalnom i regionalnom nivou. Angažman mladih je evidentan samo tokom kampanja jer je to jedini prostor koji naše vlasti daju mladima da budu aktivni. |
IVA NASKOVA Vijeće Evrope |
06.12 06.28 |
Mladi neaktivni |
Dakle, kada na ključnim pozicijama kao što su političke, vodeće pozicije u sektoru pravde, čim tamo nemamo inkluzivnu rodnu zastupljenost koja podrazumjeva ne samo brojčanu nego i pozicijsku zastupljenost onda ne možemo govoriti o radonoj zastupljenosti. A sve se to odražava i na niže strukture u društvu. |
HAJDI STEJR OVA SIMON OVIĆ NVO «Hops» |
08.16 08.42 |
Rodna ravnopravnost |
Od svakih 100 stanovnika u državi, kako je pokazao nedavni popis, 50% su muškarci, a 50% su žene. Takvo je prirodno stanje. Ali u društvenom i političkom životu nije tako. Na primjer, na čelu 16 vladinih resora nalazi se ukupno 13 ministara, a samo tri ministrice. Na čelu 81 opštine imamo 79 gradonačelnika, a samo 2-ije gradonačelnice. |
IVA NASKO VA Vijeće Evrope |
08.52 09.15 |
Rodna ravnopravnost |
MI možemo imati privid da su etnički odnosi dobri, ali moramo da priznamo da ne živimo jedni sa drugima, sa tim različitijim od nas, nego jedni pored drugih, |
ISKRA OPETČENSKA novinarka |
12.54 13.07 |
Međuetnički odnosi |
Nažalost, u ovih 30 godina nismo uspjeli igraditi civilno društvo, odnosno društvo u kojem je jedini kriterij kvalitet, odnoso meritokracija. Zato mislim da međutnički odnosi nisu dobri. A ako se tome doda nedovoljna svijest o različitostima, nedovoljno poznavanje drugoga, nedovoljna fuzija različitih kultura, sve to dovodi do naizgled mirne ali pritajenog naoetog stanja međunacionalnih odnosa. |
ISKRA OPETČENSKA novinarka |
13.50 14.25 |
Međuetnički odnosi |
Znači, djeca pohađaju segrerirane škole i tu nastaje sukob, makedonska nasuprot albanske škole. Drugu veliku ulogu imaju vjerske zajednice |
HAJDI STEJR OVA SIMON OVIĆ |
16.08 16.22 |
Međuetnički odnosi |
Makedonsko-bugarski spor je iracionalan sukob identiteta čiji korijen leži u nedostatku narativa za izgradnju nacije gdje Bugarska negira nacionalni identitet što direktno narušava pravo na samoopredjeljenje. |
IVA NASKO VA Vijeće Evrope |
24.24 24.41 |
EU i Bugarska |
DATUM: 23-01-08
https://www.youtube.com/watch?v=wXhhq2C5Yy0
PERSPEKTIVA SPECIJAL
Kurti i mladi Prištine
Mislim da nivo obrazovanja na Kosovu nije na odgovarajućem nivou. Nakon obavljenih međunarodnih testova vidjeli smo da smo postigli mnogo niži nivo od zemalja u regiji i drugih nerazvijenih zemalja. |
ARBEN ELSHANI student |
01.11 01.26 |
Obrazovanje |
To znači promjenu načina na koji se trenutno obavljaju predavanja. Treba imati nadzor i procjenu nastavnog osoblja. Također mislim da treba provjeriti koje se metode koriste za podučavanje, a koje metode za ocjenjivanje učenika u osnovnim i srednjim školama. |
ARBEN ELSHANI student |
02.52 03.16 |
Obrazovanje |
Mi smo zaista imali različite aktivnosti od vrlo ranog razdoblja kada smo osnovani kao organizacija. Vidimo da je plagijarizam jedan od najgorih problema. Nažalost, prisutan je i na javnim i na privatnim sveučilištima. Naravno, moraju se izgraditi i politika i strategija za borbu protiv negativnog ponašanja u akademskom društvu. |
OKTAJ HASANI «Reforma» |
03.23 03.50 |
Plagijarizam |
Svoiju zemlju ne napuštam osim ako ona ne napusti mene. |
ELVIRA |
08.44 08.49 |
Odlazak |
Ja vjerujem da je potrebno poduzeti nekoliko koraka koje moramo napraviti zajednički. Prvi je korak da medijima i novinarstvu općenito prioritet uvijek bude informisanje javnosti, a ne politički, geopolitički ili financijski uticaj. Mediji moraju biti više informativni servis javnosti nego lični profit vlasnika. Mislim da je to najvažniji korak a on se osigurava kroz zakone i inspekcije koje osiguravaju da se poštuju prava radnika, a novinar je uglavnom radnik, a ne vlasnik u bilo kojoj medijskoj kući u privatnom vlasništvu. Dakle, jaki zakoni i odgovorna inspekcija. |
ALBIN KURTI PM |
10.34 11.41 |
Novinarstvo |
Ni jedna zakon, ma koliko bio jak, niti inspekcija ma koliko bila aktivna ne mogu biti zamjena za sindikalnu organizaciju. |
ALBIN KURTI PM |
13.03 13.10 |
Sindikati |
U suštini postoji taj strah, opravdani ili neopravdani, da se priča srpskim jezikom u Prištini. Postoji stah da se prošeta. S druge strane nema nekog sadržaja koji bi bio prilagođen, a i izjave, ta energija koja vlada u društvu na Kosovu stvara neku tenziju koja tjera Srbe da se osjećaju nepoželjnim. |
PETAR |
22.03 22.33 |
Strah srpske zajednice |
Prilog sa Prespektive.plus iz Novog Pazara o superškolama na Kosovu |
22.47 |
DATUM: 23-01-15
https://www.youtube.com/watch?v=gxayGsipSgg
RETROSPEKTIVA PERSPEKTIVE
Zatrovanost društva i utjecaj na mlade
Ljudi, naravno, ne žele da prihvate kolektivnu krivicu. Mislim da je to jedan razuman pristup i hoće da govore o pojedinačnim krivicama. Svako uopštavanje na neki način relativizuje i aborira ono što je zločin počinjen u ime jednog naroda. |
MIROSLAV STOJANOVIC novinar |
04.37 05.01 |
Kolektivna krivica |
Teško se izvući iz atmosfere u kojoj se nalazite, iz ambijenta u kojem ste, da bi ste mogli imati jednu kritičnu distancu prema svemu onome što vas okružuje i mentalno formira kao ljude. |
MIROSLAV STOJANOVIC novinar |
08.48 09.03 |
|
Historija ne može imati 100 istina, može imati jednu, istoriografski naučno istraženu, da svi živimo ka ljudi i da se maknemo onda ovih dnevnih podjela. |
MLADEN IVANOVIĆ reditelj |
13.25 13.34 |
Istorija |
Kad vidim mitropolita Joanikija da on tumače 1941. i 1905, jako mi loše bude jer vjerujem da je njegovo mjesto da se moli bogu za sve nas, i grešne i manje grešne, i vjernike i nevjernike, a ne da on tumači istoriju. |
MLADEN IVANOVIĆ reditelj |
17.48 18.09 |
Uloga crkve |
DATUM: 23-01-22
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-prozor-rama-srednjoskolci-bih/32234407.html
RETROSPEKTIVA U RAMI I PROZORU
Mladi u BiH “liberlaniji” od
starijih
Mladi ljudi žele da izađu iz te ljušture, žele da pokažu kako su oni iznad toga, kako vide nove perspektive, kako su liberalniji u odnsou na ono što se dešavalo 90-ih godina ali pri tom, svaki put to naglašavam, ti ljudi sa kojima komuniciraju te traume koje im se prenose su isto traume koje njihovi roditelji nisu preboljeli. I on o što mi ne možemo nikako da izdvojimo u društvu jeste da mladi mogu da budu pokretači svega onoga, dakle, tih promjena u društvu koje žele da projiciraju neku budućnost ali, jedino u onom frameworku, u onom okviru kada razumije zašto njihovi roditelji i dalje te narative prenose. Promjena ne nastaje ako vi uspostavite novi narativ, ako mu date novi glas, novu perspektivu. Ona postaje novi narativ tek kada stari narativ i stari okviri iz kojih pokušavamo te narative da promjenimo budu uobličene na način da mladi razumiju zašto su oni postojali i zašto su se oni reproducirali. |
JASMIN HASIĆ «Humanity in action» |
02.08 03.11 |
promjene |
Dvije škole pod jednim krovom jeste zombi nastamba obrazovnog sistema u BiH gdje se djeca fizički, ne samo po nastavnim planovima i programima dijele prema nacion alnpoj, etničkoj pripadnosti. |
SARINA BAKIĆ profesorica |
04.26 04.45 |
dvije škole pod jednim krovom |
Ne prepoznavati, ne upoznavati drugoga, prosto, jača predrasude koje jednim imaju o drugima, |
SARINA BAKIĆ |
05.30 05.40 |
predrasude |
Mladi ljudi ne mogu sami ne mogu da se nose sa ovim. I to je ona posljedica koju mi kao društvo često zanemarujemo, često ne vidimo, zato ni nemamo adekavtne institucije koje mogu na ovo da odgovore i prepušteni sami sebe takvi kakvi jesu će postati ili konstruktivni ili destruktivni dio našeg društva |
«Humanity in action» |
12.48 13.10 |
vršnjačko nasilje |
MI kao društvo još nismo odrasli kako bi smo prihvatali, reći ću, druge i drugačije u ovom smislu to su ljudi drugačije seksualne orijentacije. BiH društvo jeste u svojoj suštini retrogradno društvo zbog toga što bilo kakve primjene i bilo kakva odskakanja od nekih uvriježenih mišljenja donose neku vrstu problema naročito u javnom diskursu. |
SARINA BAKIĆ profesorica |
16.20 16.54 |
LGBT |
To me vrlo podsjeća na frazu koja se koristi «to je život, to je njihov lični život.» Ne, to nije lični život ljudi sa seksualnom orijentacijom sve dok oni zbog svog ličnog života, ne mogu ostvarivati svoja prava. |
SARINA BAKIĆ profesorica |
17.15 17.35 |
LGBT |
Ja bih volio da mi neko, bilo ko u BiH, objasni kako je pohod navijača jednog tima koji ide na stadion drugog tima, gdje su angažovane policije, gdje se zatvaraju ceste, gdje se zatvaraju čitavi blokovi gradiva dok se prelazi iz jednog dijela grada u drugi, jednig dijela Sarajeva u drugi itd, različiti od ovih prajdova, odnosno parada. |
JASMIN HASIĆ «Humanity in action» |
19.36 20.06 |
LGBT |
2023-01-28
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-specijal-da-sam-ja-neko/32244747.html
PERSPEKTIVA SPECIJAL
Da sam ja netko
Prvobitna ideja je bila, mislili smo ajde može se to nekako riješiti. Mi smo krenuli kroz cijelu historiju, ZAVNOBIH-a, svih ideja Berlinskog procesa, aprilskog paketa. Uzeli smo sve u obzir, uzeli smo i Dayton u obzir i onda smo shvatili da ne možemo mi ovo riješiti amandmani, mi moramo napisati novi ustav! Mi smo za šest mjeseci, u naše slobodno vrijeme, putem Zoom-a, uspjeli da napišemo jedan dobar Ustav. |
ENNE ZONE ĐONLIĆ |
02.04 02.32 |
Ustavotvorna skupština mladih |
ANKETA |
04.40 05.55 |
Šta bi mladi BiH promjenili | |
Mislim da moramo dati više poštovanja mladima. Gledajmo istorijski, u prelomnim istorijskim trenucima su najveću žrtvu ponijeli mladi i pokazali najveću hrabrost, najveći talenat, najveći moral, najveći nivo nesebičnosti. Znači, kad je gusto mladi trebaju, kad je stabilno mladi ne trebaju. To je nemoralno. |
JASMIN IMAMOVIĆ, zastupnik |
06.11 06.36 |
Inicijativa mladih BiH |
Podijelili smo dva odbora, Odbor za obrazovanje i Odbor za ekonomsku politiku jer smo, nekako, zajednički konstatirali da su to nekako ključni problemi koji muče crnogorsku omladinu. Odbor za obrazovanje je radio cijelo vrijeme i cijeli taj njihov rad iznešene su dvije inicijative koje su taj taj iznesene na zasjedanju: Prva je uvođenje, odnosno vraćanje, građanskog obrazovana kao obaveznog predmeta u višim razredima osnovnih i svim razredima srednje škole. Zatim, inicijativa za reformu stručnog obrazovanja za visokoškolce. |
ANDRIJANA RADOVIĆ Mreža za mlade CG |
08.10 08.55 |
Inicijativa mladih CG |
Odbor za ekonomsku politiku je radio na dvije inicijative. Prva inicijativa je za ekonomsko osnaživanje mladih sa posebnim fokusom na razvoj preduzetništva. I posljednja, ne naravno najmanje bitna, je inicijativa za razvoj stambenog fonda za mlade. |
ANDRIJANA RADOVIĆ Mreža za mlade CG |
08.59 09.17 |
Inicijativa mladih CG |
ANKETA |
10.07 10.44 |
Šta bi mladi CG promjenili |
|
Oni ne treba da budu slavljeni. Mi imamo preko 300 murala posvećenih Ratku Mladiću u Beogradu. Ne treba da veličamo njih. |
DEJANA STOŠIĆ Inicijativa mladih |
14.01 14.10 |
Zločinci |
Zaista mislim da kada pričamo o spoljnoj politici moramo da pričamo o priznavanju genocida u Srebrenici i o prihvatanju odgovornosti za sve što se dešavalo. Ali, moram da kažem da su većina političara u Srbiji koji su danas na vklasti u Srbiji su bili na vlasti 90-ih godina kada su se dešavale te stvari u našoj istoriji. |
DEJANA STOŠIĆ Inicijativa mladih |
15.31 15.56 |
Genocid |
ANKETA |
16.15 |
Šta bi mladi CG promjenili |
|
Osim vaše dobre želje, dobre volje, znanja i akcije, neophodno je da postoji ozbiljan pritisak, odnosno da se sa strane vlastiu osjeti da ako se nečemu ne izađe u susret da će sa tim imati problem. Ako se apeluje sami na savjest ove vlasti, onda je to izgubljena bitka jer se to nikada neće desiti. |
PAVLE GRBOVIĆ Zastupnik |
17.47 18.06 |
Apeli ne pomažu |
Brojne dobre incijative koje nisu imale takav karakter da prerastu u bunu su, prosto, ostale u zapećku. |
PAVLE GRBOVIĆ |
18.55 |
Apeli ne pomažu |
Prije nekoliko mjeseci je nastao problem sa subvencioniranim studentskim obrocima, a vidimo da je Studenskta Skupština Univerziteta UKIM:a postupila mnogo zrelije, mnogo mudrije i mnogo bolje strateški od samih vlasti koje djeluju po principu «kupi pa prodaj». |
LUKA PAVIČEVIĆ Sindikat srednjoškolaca |
19.38 19.55 |
Inicijativa mladih Makedonije |
Išli smo sa gotovim tekstovima zakona, sa gotovim prijedlozima i politikama u ministarstvo, u vladu, u Skupštinu, ali uvijek negdje zapne. |
LUKA PAVIČEVIĆ |
20.10 20.20 |
Inicijative zakočene |
ANKETA |
21.46 23.26 |
Šta mi mladi Makedonije mijenjali |
2023-02-05
https://www.slobodnaevropa.org/a/bosna-hercegovina-perspektiva-mladi-prozor-rama/32256437.html
RETROSPEKTIVA PERSPEKTIVE
Dupli standardi
Moje okruženje je, prvenstveno, bilo mišljenja, “zašto radiš džaba, nemaš ti tu nikakvog profita». To su neka mišljenja koja ja ostavljam sa strane, na koja sam totalno hladna, koja mene ne zaniumaju jer ja imam razlog zašto to radim. Radim za sebe, radim za svoju zajednicu |
VELIDA ARNAUTOVIĆ |
06.55 07.21 |
Volunterizam |
U osnovnoj školi sam prošla kroz to da me etiketiraju na osnovu moje vjere, na osnovu mog ponašanja, oblačenja, stila, ponašanja, bilo što. |
ISKRA POTOČNIK |
08.33 08.44 |
Vršnjačko nasilje |
Ja sam sam svjedok, što ličnih, što mojih prijatelja da se sve više i više događa na osnovu neke činjenice, na primjer imena, da se ljudi drugačije ophode prema vama samo na primjer što se zovete Luka. |
LUKA GAJIĆ |
09.02 09.29 |
Vršnjačko nasilje |
Kada se družite u društvu kako je prihvatljivo i bilo kakvom društvu, društvo poprima taj oblik kakav ima danas, kvazi društvo koje prihvata ali gleda malo sa, škilji, tako da kažem, onako sa drugačijim očima. |
LUKA GAJIĆ |
09.39 10.02 |
Društvo |
Mladi ljudi se karakterišu «ili si sa nama ili si protiv nas», nema neke saradnje, ima, da kažem, kod ljudi koji nisu u političkim partijama, to jest mladi koji nisu u političkim partijama, jer oni jedino imaju slobodu govora da kritikuju jedne i druge ako nešto ne rade kako treba dok ovi drugi mladi, svrstani, oni moraju da iz nose stavove kako njihov politički lider, vođa nalaže. |
IVANA ŠAVARIKA |
15.20 15.51 |
Mladi |
Svako pokušava da me stavi u neki koš i da mi zalijepi neku etiketu zbog mojih stavova, razmišljanja i tako dalje. |
NEMANJA RADOJKOVIĆ |
17.01 17.11 |
Etiketiranje |
Naše društvo postupak femicida koje se svakodnevno dešava u BiH, koje je jedna činjenica. Niko ne radi na edukaciji mladih ljudi, ni mladih ni starih o femicidu zato što je sramno biti žrtva nasilja, zato što je sramno i poshumno biti žrtva femicida, zato što je sramno, nažalost, u našem društvu biti žena. U 90% situacija sram me što sam pripadnik BiH društva zato što je društvo satkano na duplim standardima. Ja mogu na nekim poslovima biti primljena ako sam muškarac, ako se deklarišem kao muškarac, a ne ako sam žena; mogu ako sam heteroseksualnka, a ne kao pripadnica LGBT populacije; mogu ako sam Srpkinja, Hrvatica, Bošnakinja, ali ne ako sam migrantkinja ili pripadnica romske nacionalne skupine ili druge manjinske skupine; mogu ako se deklarišem kao zdrava, a ne kao osoba sa invaliditetom. I tako dalje. |
MIHAELA DARADAN |
20.43 21.36 |
Femicid Dupli standardi |
Ne možete ljudima staviti metu na čelo samo zato što se deklarišu kao Srbi. OK; neko je počinio ratni zločin, neko je počinio genocid. Ja ga priznajem, nazovimo stvari pravim imenom. U Srebrenici se desio genocid. I direktno sam sama sebi nalijepila metu na čelo, pod navodnim znacima. Jer, kad uđem u svoju lokalnu zajednicu nakon ovoga vjerojatnio neću biti baš tako dobronamjerno prihvaćena kao ranije. |
MIHAELA DARADAN |
24.07 24.32 |
Genocid |
2023-02-12
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-mladi-nevidljivi-bih/32267628.html
PERSPEKTIVA U BANJALUCI
Mladi nevidljivi I bez prilke da utiču na budućnost
Prošlost naše države nekako uokviruje naše razmišljanje, mladih ljudi današnjice jer tako smo mi naučeni. Tako su nas bombardovali informacijama. Ne bombardovali, nego ograničavali u jednu ruku zato što se nismo mogli družiti sa određenim ljudima. |
SANJA ŠVRAKA |
01.37 01.55 |
Prošlost kao smetnja |
Više vidim anarhiju u djeci kako bojkotuju te ideje i druže se sa ljudima koji su suprotnih religija, različitih opredjeljenja, bilo šta. Ne vidim to kao neki problem. Ja to vidim kao problem sa našim roditeljima koji nama to govore i vidim problem sa djecom koja nisu u tim društvima, koja su striktno u mjestima gdje je dominantna nacija ili religija, kako god hoćete da nazovete – određena. |
SANJA ŠVRAKA |
02.34 03-06 |
Prošlost kao smetnja |
Ja uživam, naprimjer, vidjeti fotografiju u Bosanskoj Krupi, gdje u krugu od 30 metara stoji i katolička crkva, i pravoslavna, i džamija. I za takve vrijednosti i živim. Živim i za one ostale. Nisu samo bitni katolici, pravioslavci ili muslimani u BiH. Bitan je i Jevrej. Bitan je i Rom. Ne možeš željeti jednu teritoriju, a ne voliti narod koji u njoj živi. |
HAMED SULJIĆ |
05.56 06.19 |
BiH |
Mi preživljavamo, živimo od subote do subote, skupljamo neke novce za vikend, moramo otići jednom godišnje na more, i to su nam neki ciljevi životni. Tako uživamo, tako opravdavamo sebi, kad nam šef kaže «imate samo 8 dana godišnjeg, ili 6, iako zakon kaže minimalno 12 godišnjeg odmora. I opravdavamo sebi puno te nepravde u društvu kao OK; ali otići ću jednom godišnje na more, OK otiću ovo, OK djeca su zdrava, OK i …mislim da smo mi mentalno odgojeni da preživljavamo, mi uopšte nismo da živimo. Čak mislim da naši ljudi nisu svjesni kako je živiti kad odeš negdje kad odeš negdje pa ne gledaš u 10 feninga cijenu, da li je OK, da li nije. |
ADI ZAHIROVIĆ |
14.48 15.41 |
Preživljavamo ne živimo |
2023-02-19
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-banjaluka/32278148.html
PERSPEKTIVA U BANJALUCI
Mladi nevidljivi i bez utjecaja na budućnost
Oni dobijaju najmanje šanse od svih nas, naprimjer za posao, ili bilo šta drugo. Ljudi na njih ne gledaju na isti način kao nas. |
ISKRA POTOČNIK |
02.52 03.06 |
Invaliditet |
Situacija u svijetu se pogoršava i niko nam ne može garantovati stabilnost, i tako ni jedna alijansa. Međunarodni odnosi su već narušeni. |
IVANA ŠAVARIKA |
04.49 05.10 |
Alijanse NATO |
Niko ne želi rat |
LUJA GAJIĆ |
05.34 |
Rat |
BIH je, odavno, formulisaću to tako, kvazi deklarisana pod NATO-om. Ne bih rekla uz NATO ili NATO-om nego pod NATO-m. Naš mentalitet, BiH mentalitet je da smo pod nekim. Prvo pod Turcima pet vijekova, pa onda pod Austro-Ugarskom. Sad smo, u ovom momentu, čak sam i to primjetila, pod ljudima u pokretu, nečim što mi nazivamo migrantima. |
MIHAELA DARADAN |
06.49 07.17 |
NATO BiH |
Čim se deklarišete različitim od onog šta je većina vi će te po defaultu biti margninalizovan. |
MIHAELA DARADAN |
08.29 08.35 |
Različitosti |
Učesnici o emisiji PERSPEKTIVA |
15.43 |
2023-02-26
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-u-banjaluci-mladi-aktivizam/32288730.html
PERSPEKTIVA U BANJALUCI
Strah je u ovoj zemlji realan
Mislim da se aktivizam predstavlja elitistički danas. |
ADI ZAHIROVIĆ |
10.58 11.02 |
Aktivizam |
Aktivisti su osobe, bar ih ja tako vidim, koje dobrovoljno društveno-korsine aktivnosti sprovode. |
ADI ZAHIROVIĆ |
11.52 11.59 |
Aktivizam |
Ako mi ovo sad što ovdje naučimo ne primjenimo u svojim zajednicama, u svojim školama, u svojim mjesnim zajednicama, mi smo samo sebe edukovali i mi smo u svom CV-iju napisali dodatne stavke koje će naš poslodavac najvjerojatnije uvažiti i dobićemo posao na osnovu toga. Ali, mi zajednici, aktivistički, nismo doprinijeli ništa- |
ADI ZAHIROVIĆ |
14.03 14.26 |
Aktivizam |
Građanski neposluh je nešto što bih ja nazvala eskstremnim, radikalnijim potezom u slučaju da nijedna druga zakonska varijanta, odnsono legalna varijanta ne daje nikakve rezultate. |
MIHAELA DARADAN |
19.15 19.29 |
Građanski neposluh |
2023-03-05
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-budva-crna-gora/32300214.html
PERSPEKTIVA U BUDVI
Nasilje je u CG tabu
Sport je dosta uvezan sa politikom postao. I onda ljudi uglavnom iskorištavaju sport da bi se domogli do funkcija, položaja, statusa, novca |
VANJA |
04.07 04.16 |
Sport i politika |
Nasilje u porodici, nasilje u vezama i nasilje, generalno, u CG je tabu tema i nešto o čemu se jako malo priča. |
MARIJA |
06.27 06.34 |
Nasilje |
Žena u CG je i dalje na neki način diskriminisana zbog toga što smo mi patrijahalno društvo. |
MARIJA |
07.05 07.11 |
Položaj žena |
Ostali dio emisije su izjave date 2015. godine godina koje služe za poređenje nekadašnjeg i današnjeg stanja na temu ravnopravnosti žena i naslja |
2023-03-12
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-budva/32314238.html
PERSPEKTIVA U BUDVI
Tradicija,diskriminacija, neravnopravnost
Ni korak nismo napravili ispred za ovih malatene 10 godina. Po statistici bilo je preko 3.000 hiljade slučajeva selektivnoig abortusa. |
TEODORA |
01.50 01.58 |
Selektivni abortus |
Kako dolaze nove generacije sve su nam zdravija razmišljanja. Sad je malo rijeđe da će žena da izabere, mlada majka dsa izabere taj selektivni abortus. To su više neka tradicionalna shvatanja. |
IVONA |
03.00 03.20 |
Selektivni abortus |
Mislim da žene i dalje nemaju slobodu koju zaslužuju i da i dalje nisu ravnopravne |
BOGDAN |
05.08 05.12 |
Ravnopravnost žena |
Smatram da se u ovih 8 godina položaj žena popravio, ne toliko koliko bi trebalo da bude, ali smatram da za 20, možda i manje godina biće ravnopravan položaj između muđkarca i žene. |
OGNJEN |
06.26 06.48 |
Ravnopravnost žena |
Ja mislim da danas neravnopravnost ne postoji, zaista. Jednostavno idemo iz krajnosti u krajnost. Kolika je krajnost bila prije 50 godina kada su žene bile ugrožavane oko njihovih prava, do toga da danas ide se u drugu krajnost, izmišlja se nešto novo. Ja iskreno mislim da se priča oko te diskriminacije poteže kako bi se neke naše tradicionalne vrijednosti uništile, a znate da narod ili te zajednice koje nemaju tradicionalne vrijednosti, jednostavno, na neki način, osuđen na propast. Nema, kako da kažem, onda počinje rasulo, ljudi rade šta hoće i, jednostavno, nema reda u državi i društvu. |
NIKOLA |
08.37 09.17 |
Ravnopravnost žena |
Činjenica je da se za 10 godina, to jest 8, ništa nije promjenilo, da su tabu teme i dalje tabu teme bilo da je to selektivni abortus ili stanje žene u današnjem društvu |
JOVANA |
10.30 10.44 |
Ravnopravnost žena |
Mislim da bi obrazovanje muškaraca o pravima žena i o životu žena, zapravo, dobro došlo makar u ovoj našoj maloj državi. |
JOVANA |
11.50 12.02 |
Ravnopravnost žena |
Što se tiče istospolnih brakova, to je u redu, to je prije svega prirodno. To ni u društvu inače bilo i prihvatljivije dok ti parovi to rade, što bi se reklo, u svoja četiri zida. Može da to bude u redu samo da to ne ispoljavaju u javnosti. |
LUKA |
13.41 14.08 |
Istospolni brakovi |
Jednako koliko strait parovi zaslužuju to pravo, zaslužuju to i homoseksualci. Također smatram da je mišljenje Crnogoraca jako nekako zatupljeno i kontradiktorno. Oni svi, radi neke formalnosti, podržavaju to, ali u svoja četiri zida. |
IVONA |
15.33 15.54 |
Istospolni brakovi |
Ostatak emisije je snimak od prije osam godina na temu ravnopravnosti žena |
2023-03-19
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-budva-crna-gora-mladi-/32325051.html
PERSPEKTIVA U BUDVI
Mladi imaju dosta toga da kažu
Mislim da se ravnopravnost žena i položaj žena u CG promjenio, bar na neki način, u smislu da nema, bar ja nisam čula da se dešavaju ti selektivni pobačaji u porodici u smislu da žene pobacuju žensko dijete da bi se rodilo muško i slično. Ali, opet mislim da se dešava to da žena treba da bude u kući i da žena treba da provede svoj dan u kući. |
ANĐELA |
04.29 04.53 |
Ravnopravnost žena |
Smatram da mi kao žene ili djevojke imamo potpuno ista prava da ostvarimo sebe u nekom svijetu, da kažem karijere, da na tom polju života sebe unaprijedimo. |
MILICA |
06.14 06.29 |
Ravnopravnost žena |
Mislim da je neka muška figura jako bitna, da je nama, kao ženama, ta neka zaštita, bila to neka očinska figura ili figura nekog našeg partnera u životu veoma bitna da osjetimo da je neko mnogo jači i snažniji od nas i da je tu kao neka naša, jača, podrška. |
MILICA |
07.14 07.35 |
Ravnopravnost žena |
Ja mislim da u odnosu dvije osobe mora biti jedna koja je više dominantna, koja daje sredstva za život i druga koja ta sredstva koristi da bi olakšala, da bi produžila rod. |
SEMJON |
13.13 13.38 |
Ravnopravnost žena |
Utisci učesnika PERSPEKTIVE |
16.52 |
2023-03-26
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-crnagora-budva-mladi/32334811.html
PERSPEKTIVA U BUDVI
Budućnost u CG vidim jedino
kao penzioner
Za mene nacionalizam i patriotizam predstavljaju, maltene, dva suprotna pojma. Patriotizam za mene predstavlja ljubav prema svojoj zemlji, a nacionalizam smatram da je to mržnja prema drugim zemljama. |
LUKA |
05.40 06.04 |
Nacionalizam i patriotizam |
Paranoja jeste neka vrsta straha, ali bez osnova. Mislim da je to nešto umišljeno, što zapravo ne postoji i ponavlja se neki strah da će se to dogoditi. |
ANJA |
08.39 08.50 |
Paranoja |
Smatram da se nacionalizam veoma često koristi u politici i da on stvara tu paranoju kod nas. |
IVONA |
09.54 10.02 |
Nacionalizam |
Nacionalizam može biti ljubav prema svom narodu. A ako govorimo o nacionalizmu da svoj narod predstavljamo i državu superiornu u odnosu na drugi narod i državu, što više karakteriše šovinizam onda bi to, jednostavno, bila negativna stvar. |
DAMJAN |
11.43 12.00 |
Nacionalizam i šovinizam |
Svoju budućnost u Crnoj Gori vidim samo kao – penzioner. |
NIKOLA |
24.48 24.51 |
Odlazak |
2023-04-02
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-mladi-trebinje-bosna-hercegovina/32346002.html
PERSPEKTIVA U TREBINJU
Sistem je truo
Smatram da je sistem ovdje tako uređen da oni pričaju kako na mladima svijet ostaje, kako mladi treba da mijenjaju, da ovu državu čine boljom, ali nikako ne žele da ih podrže u tome. |
TADIJA |
02.37 02.53 |
Odlazak |
Sistem ovih prostora meni ne nudi dovoljno opcija i nekih prilika da bih ostvario ambicije koje imam u životu. |
VOJISLAV |
03.17 03.25 |
Odlazak |
Smatram da je predstavljena ta neka tamna strana društva i da se stvara ta neka slika koja nije baš takva. |
ANĐELA |
08.34 08.45 |
Društvo |
Za mene je sistem truo i to je činjenica i ja onda gledam samo kako mogu da plivam u tom sistemu, a da nekako ostanem neukaljana i da gledam sa te neke pozitivne strane ako ona postoji. |
ANJA |
09.57 10.11 |
Sistem |
Mi smo već 30 godina, nije 30, 27 godina od rata, a mi smo i dalje u tranziciji. Težimo ka nekim zapadnim vrijednostima samo se one ne primjenjuju. |
SLAĐAN |
10.35 10.44 |
Društvo |
Dubrovnik nas izvlači 100%. Svaki dan 2.000 ljudi preže granicu svaki dan, ako ne i više. Ovdje, perspektiva, što se tiče perspektive u Trebinju, perspektiva u Trebinju je – Dubrovnik. |
VOJISLAV |
13.00 13,13 |
Perspektiva |
U gradu ne vlada meritokratija, dakle, posao ne dobijaju ljudi koji su najškolovaniji, najspremniji nego oni koji su najaktivniji u partijske svrhe. Mislim da je ta partokratija i uopšte gledano kadriranje, prvenstveno u prosvjeti, dolazim iz prosvjete, mislim da je pogubna, uopšte, po društvo. Mislim da društvo nema perspektive ako imamo kadriranje u prosvjeti. |
LAZAR |
14.27 14.49 |
Partokratija |
Sam pojma tog nekog sistema i društva u kojem mi živimo nije toliko zastrašujući koliko je meni zastrašujuće kada mladi ljudi kažu da ne vide ni jedan problem. |
MILICA |
17.23 17.31 |
Mladi |
Naš standard života je toliko loš da mi nismo svjesni koliko je loš naš standard života, da mi danas, sa nekim dobrim državnim platama ne možemo da živimo, nego preživljavamo. |
MILICA |
19.04 19.17 |
Standard |
Ja nemam s kim da pričam u ovome gradu. Znate zašto? Jer se najgori vraćaju, učlane se u stranku i dobiju posao. I sa tim ljudima treba da razgovaram? Razgovaraću, ali nema potrebe da namećem ovdje stav da dobro. Nije dobro. VI možete pričati da je dobro. Evo, svi koji su ovdje pričali da je dobro su zaposleni u državnim firmama, svi su dobili preko stranke posao. |
VOJISLAV |
25.09 25.36 |
Partokratija |
2023-04-09
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-trebinje-posao/32355963.html
PERSPEKTIVA U TREBINJU
Kad odeš negdje za posao uvijek pitaju čiji se
Primanja u Trebinju, bez obzira da li radite u privatnom ili državnom sektoru jesu mala da čovjek, jednostavno ne može lagodno da živi od njih i zbog toga traži utočište negdje drugo, u inostranstvu. |
TADIJA |
03.00 03.15 |
Odlazak standard |
Konstantno se dešavaju te stvari da pred izbore ljudi očekuju nešto novo, nešto bolje, gdje ih političari u oči lažu, bezočno i bez imalo stida i poslije izbora se sve to drugačije dešava. |
LUKA |
16.34 16.51 |
Politika izbori |
Sloboda govora – to je nešto što me razljutilo ovih dana. Nisam mogao vjerovati da će kleveta ući u krivični zakon, da će to biti krivično djelo da će biti kazne do 100.000 maraka!!! 80% građana Trebinja, RS, BiH i čitavog Balkana, 80% građana to ne zaradi za 10 godina. Znači, uvreda u kafiću, ako neko nekog uvrijedi, to je krivično djelo. Novinari neće moći slobodno govoriti, slobodno pisati i to će svakako biti problem slobodnog novinarstva. |
LUKA |
17.21 18.00 |
Sloboda govora kleveta |
Neko može da radi desetine godina bez da ima i jedan jedini dan radnog staža. |
TADIJA |
18.24 18.29 |
Rad bez radnog staža |
Kad dođeš da se zaposliš uvijek pitaju čiji si! Ni koju si školu završio, ni kakav si bio učenik, ni kakav si kao čovjek. Najbitnije im je gdje si stranački opredjeljen i ko su ti roditelji. |
TADIJA |
18.50 19.06 |
Partokratija |
Bilo je situacija da šetam sa drugaricama po parku i priđu neki momci, uštinu vas za butinu, zadnjicu i ostalo |
ANA |
20.35 20.44 |
Nasilje nad ženama |
Smatram da nemamo dovoljnu slobodu govora u društvu, a i da je empatija nekako zastupljena…Mislim da na ovim prostorima ko god želi da na neki način istupi iz kalupa često bude osuđen. I dalje nemamo neke određene slobode pogotovu neke manjine koje se razlikuju, čak i te neke zajednice poput LGBT. To neće, smatram, još biti prihvaćeno u našem društvu. |
MILANA |
23.07 23.34 |
Sloboda govora Empatija LGBT |
2023-04-16
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-trebinje-mladi-bosna-hercegovina/32365987.html
PERSPEKTIVA U TREBINJU
Saosjećanja nema
Ako neko smatra da, odobrio bih gay brakove, ako neko ide da zaključi brak, to bi odborio ali nebi odobrio javne nastupe, da neko javno iskazuje svoju polnu opredjeljenost. |
SRĐAN |
02.24 02.36 |
LGBT |
Bilo kakav dodir koji žena ne želi, za mladu djevojku pogotovu, može da stvori traumu za cijeli život, da se ona nikad ne oporavi od toga. |
MILICA |
11.32 11.41 |
Nasilje nad ženama |
Rekla bih da smo u nekom pomaku što se tiče tih osuda, vrijeđanja, nasilja i toga svega jer žene su istupile i rekle su, e nećemo da trpimo torturu, mi ćemo da se borimo za svoja prava da se izjašnjavamo i sve. Mada, ne možemo reći da ćemo ikada biti ravnopravne sa muškarcima. Jer, ipak muškarci su ukorijenjeni u našem društvu, još dok smo male djevojčuce bile, muško je muško, muško treba da privređuje, da donosi u kuću, da čuva našu porodicu, da je taj koji snadbjeva, a žena je ta koja čuva djecu, odgaja djecu, vaspitava i tome slično. |
TATJANA |
12.15 12.58 |
Položaj žena |
Mladi o emisiji PERSPEKTIVA |
16.22 |
2023-04-23
PERSPEKTIVA U TREBINJU
Otići ću “razumom za dostojanstvom”, a ne “trbuhom za kruhom”
Kod nas je ministar otvorio lift, a prije par godina je gradonačelnik otvorio semafor! Semafor!? |
LAZAR RADAN |
16.04 16.11 |
Uspjeh |
Ne razumijem otkud ta mantra da je nešto izgrađeno. Valjda je normalno da je izgrađeno. U Švarcarskoj se izgradi autoput i političari samo pomjere one, ne političari nego radnici, one žardinje i nastavi se da se vozi. Ovdje kod nas se lift otvara. Pazite, to je logotomija. |
LAZAR RADAN |
16.32 16.45 |
Uspjeh |
Ja sam student generacije koji ima 10.0 prosjek, koji je nosilac, maltene svih nagrada, objavljenu knjigu, 10 naučnih radova. Jasno vam je šta znači 10 naučnih radova, govorim dva svjetska jezika. Od septembra sam nezaposlen čovjek zato što iznosim javno svoje mišljenje i to mi je eksplicitno rečeno. |
LAZAR RADAN |
19.14 19.30 |
|
Ja ću kao intelektualac otići iz ovog grada ne što sam loš, i što radim loše svoj posao, što sam loše studirao nego zato što sam nepodoban i to je velika razlika. I neću otići trbuhom za kruhom jer ja mogu raditi kao šanker za 700 maraka ali sam provodio 5 sati dnevno učeći. Dakle, neću trbuhom za kruhom nego razumom za dostojanstvo. |
LAZAR RADAN |
19.40 19.57 |
Podobnost |
2023-04-30
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-u-trebinju-egzistencija-glavno-pitanje/32385783.html
PERSPEKTIVA U TREBINJU
Egzistencija, glavno pitanje
Ja imam 30 godina i nemam nikakvu mogućnost zaposlenja u stuci. Nikakvu. Ne to da je…nego nikakvu. Radim kao konobar i svi misle da sam konobar. |
VOJISLAV MARIĆ |
12.28 13.09 |
Nezaposlenost |
Mi se odričemo najboljih, a ostaju najgori. Ja smatram sebe, nisam najgori ali sam jedan od lošijih. |
VOJISLAV MARIĆ |
13.53 14.01 |
Odlazak |
Ovo postaje grad penzionera. Ovo jednostavno postaje grad penzionera u kome vi ubrzo, kao prosvjetni radnik nećete imati kome predavati. |
VOJISLAV MARIĆ |
14.27 14.38 |
Odlazak |
Glavni problem je što vladajuća politička partija, ako neko da dobar prijedlog iz opozicije, neće to uradi za dobro građana jer će to biti podržano od strane opozicije, što će gledati kao opozicioni plus, a pozicioni minus. I to je glavni problem s kojim se mi susrećemo. Ako neko iz opozicije nešto dobro predloži vi nećete to usvojiti jer smatrate da je to neki politički plus i neki politički skok opozicije. |
LUKA |
27.17 27.46 |
Vlast politika |
2023-05-07
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-novi-sad/32400479.html
PERSPEKTIVA U NOVOM SADU
Mladima potrebna podrška
Naša zemlja, kako bi mogla, živi jako loše. Jer, imamo jednu klasu koja živi znatno bolje nego svi ostali. Potom, manjak političke slobode, ekološki problemi, problem sa obrazovanjem. |
BOŽIDAR |
03.22 03.35 |
Društvo |
Meni je u glavi, kada pričamo o društvenim problemima u Srbiji nepredvidljivost svega. |
MILA |
04.43 04.51 |
Društvo |
Prepoznajem i neaktivizam među mnogim mladima i onda me to sputava da krenemo neke dalje pohode koje sam zamislila. |
ANDREA |
07.22 07.31 |
Pasivnost |
Problem mladih u Srbiji je nedostatak želje za promjenama koju sam primjetio. |
ALEKSANDAR |
07.39 07.45 |
Pasivnost |
Prvo bih navela pasivnost i neku, otuđenost od promišljanja kod mladih. Jer, generalno, prihvatamo sve što nam je postavljeno na tanjiru, a prvobitno uopšte ne možemo da promislimo o tome. I ta otuđenost dovodi do toga što uopšte ne razmišljamo o tome šta stoji isped nas. |
TARA |
08.58 09.15 |
Pasivnost otuđenost |
Neutralnost nije nužno dobra i za neke stvari itekako treba da stanemo na neku stranu. Kao, na primjer, kada govorimo o ratu nećemo stajati na stranu nekoga ko je izvršio invaziju na drugu zemlju. |
ANDREA |
13.40 13.56 |
Neutralnost |
Plašim se za svoju poziciju. Plašim se, na primjer, da li ću imati hljeb da jedem sutra, da li će me neko sutra odbaciti na tom intervjuu za posao samo zato što nisam u nekoj političkoj stranci. Da li će biti dovoljno to što ja učim, što se školujem i što ću biti, nadam se, dobra u svojoj profesiji da ja mogu da zaradim za neki adekvatan život. Plašim se da pričam o nekim stvarima u javnosti da me neko ne bi dočekao u parku, zapravo u studentskom kampu Novom Sadu, da me neko ne prebije da mi neko ne prijeti jer sam dobijala neke prijetnje kada sam se javno izjašnjavala. Tako da, plašim se za svoj život, za život moje porodice, za život svojih bližnjih. |
ANDREA |
14.23 15.13 |
Strah Sloboda govora |
Dosta sumnje i povjerenje imam u policiju kao državni aparat iz onoga što ja vidim i što doživljavam sve češće radi protiv mladih, počev od protesta koji pokreću mladi ljudi za promjenom gdje državni aparat biva plaćen da nas uprati, svoje građane i ljude koji plaćaju njihovo djelovanje, a zatim generalno, i stereotipe za koje ja mislim da ne smeju da postoje ni pod tačkom razno u državnom aparatu. Recimo kod problema silovanja i seksualnog zlostavljanja da se dešava da krive žrtvu, da imaju nepovjerenja prema tome. |
SUZANA |
16.39 17.17 |
Strah Nepovjerenje u institucije |
Došli smo do pozicije kada je u pitanju taj silovatelj da je trebalo da neko ko je bio osuđen, da javno na TV kaže da nije žrtva kriva, a ne da to dođe od institucije koja se bavi tim problemom. Znači, mi smo generalno, kao društvo, povjerovali da žrtva nije kriva tek kada je neko ko je osuđen to rekao. U tome je zapravo i cijeli problem društva. Odatle polazi i nepovjerenje, zapravo. |
JOVANA |
18.16 18.40 |
Seksualni zlostavljanhe Društvo Nepovjerenje |
2023-05-14
https://www.slobodnaevropa.org/a/32411065.html
PERSPEKTIVA U NOVOM SADU
Da li bi naša generacija
podnijela još jedan rat?
Za intervju sa silovateljem je kriv tabloid. Jedan, drugi, treći, peti, koliko ih ima u Srbiji. Mislim da je to problem, intervju sa silovateljem od kog treba da krenemo, da reformišemo trenutno najtabloidniju zemlju na Balkanu. |
MILA |
03.23 03.37 |
Mediji, tabloidi |
Kod nas ratni zločinci gostuju na televiziji, kod nas ratni zločinci imaju važne pozicije na sajmu, dobijaju najbolje štandove i djeca razgovaraju sa četnicima da bi dobili knjigu za džabe. O čemu mi govorimo ovdje ako moramo da se uzdamo u neke nadležne koji će njima dati te pozicije? Ne samo da im ne brane, nego da ih ohrabre da rade to. |
BOŽIDAR |
04.21 04.35 |
Ratni zločinci |
Jedina naša odgovornost koja postoji vezana za rat 90-ih u Jugoslaviji jeste da učimo o njemu, jer ćemo ga ponoviti ako ne budemo učili o njemu. |
MILA |
04.35 04.47 |
Rat 90-ih |
Čini mi se kao da se više prenosi emocija umjesto, zaista, znanje zbog čega je došlo do tog rata. |
IVANA |
06.09 06.17 |
Rat 90-ih |
Samo se prenosi ta mržnja i, nekako, ukoliko težimo ka nekakvoj primjeni treba i mi da prestanemo da budemo tvrdoglavi i da zaista poželimo tu promjenu, da budemo otvoreni ka promjeni. Svaka promjena je stresna, to je neminovno. I teško je promjeniti bilo šta, pogotovo ako je veliki broj ljudi u pitanju, da svako promjeni mišljenja, da se odvoji od tog osjećanja mržnje prema drugoj naciji ili prema bilo kome. Ja prva ne znam, nekako, to su sve predrasude i stereotipi koji su nam, ja bih rekla, eto, prije svega roditelje, bake, deke, usadili iz njihovog iskustva. |
IVANA |
06.38 07.24 |
Rat 90-ih |
Da, konstantan osjećaj da danas, sutra, ja ili moj brat, ili moj otac, pogotovo sad kad su bili, vezano za vojne pozive, da će moj brat dobiti vojni poziv i da on mora da ide u rat i da ratuje za Kosovo, ako, naprimjer, to ne želi. Jer Kosovo je u trenutnoj situaciji, ima svoje institucije, ima svog predsjednika, ima svog premijera, ima sve što bi jedna država trebala da ima. I da, ja mogu biti veliki patriota. I jesam. I ja mogu da govorim da Kosovo jeste Srbija, ja smatram da jeste Srbija. Ali moramo da govorimo o činjenično, da Kosovo, jednostavno, nikada neće biti teritorija koju će mo mi vratiti. |
IVANA |
11.24 11.57 |
Strah Kosovo |
Mi ne možemo da izdržimo još jedan rat. Mi smo bili u Prvom svjetskom ratu, u Drugom svjetskom, Balkanski ratovi, sve moguće ratove smo preživjeli ovdje. Da li stvarno mislite da bi naša generacija podnijela još jedan rat? I opet bi išli 20 godina nazad iako smo još toliko unazad. |
IVANA |
12.38 12.54 |
Rat |
Kako ja danas, sutra, na temu silovanja, neko me ne daj bože siluje, kako ja da dođem policajcu, koji je muško, i dođem, kao, mene je neko silovao. Pa jesi li nosila suknju, pa jesam. Pa jesi li bila u tri ujutro, pa jesam. Pa ti si kriva. I takvo mišljenje je, jednostavno, u društvu. Ti si kriva za takve neke stvari. |
IVANA |
13.16 13.35 |
Policija Silovanje Žrtva |
Policija je redovno na ulicama u svim većim i manjim mjestima gdje hapse, bukvalno, djecu ili legitimišu djecu na svakom ćošku dok, na primjer, mnogo veći zločinci, opasniji ljudi hodaju nesmetano ulicama grada. |
ANJA |
13.49 14.16 |
Policija |
Ja svo svoje vrijeme i energiju posvećujem tome da, samo da preživim, da budem na nuli, a ne mogu ništa ni kratkoročno, ni dugoročno da planiram sa takvim budžetom. |
STANKO |
21.59 22.10 |
Društvo |
2023-05-21
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-novi-sad-mladi/32421165.html
PERSPEKTIVA U NOVOM SADU
Problemi mladih se banalizuju
Ja sam uvijek bila trn u oku, upisala umjetničku školu,majka se prevrnula, upisala Akademiju, još gore, a uz sve to sam i Romkinja. E sada, gdje su ti ljudi. O tim ljudima, također niko ne govori, niko ne priča i mi spadamo pod jednu manjinu u manjinama. |
TEODORA |
07.55 08.14 |
Romi |
Ja imam problem, ne umijem da prepoznam koji je tačno moj problem, nemam sa kim da razgovaram, vidim da okolina slobodno razgovara o tome. I onda u situacijama kada ja zaista imam problem okrivljujem anksioznost, depresiju i nešto…pojmove za koje, apsolutno, ne znamo šta znače, ne znam njihovu težinu, dubinu, ali znam da imam problem. |
SELENA |
09.42 10.04 |
Mentalno zdravlje |
Imala sam priliku da pričam sa više osoba koje su zaista imale dijagnozu takvih poremećaja i koje su obeshrabrene time što se tako ozbiljne stvari doživljavaju na tako jedan, da kažem, ne mogu da upotrijebim riječ šalju, na tako jedan bezvezan način. |
SUZANA |
12.50 13.05 |
Mentalno zdravlje |
Mislim da se problemi mladih generalno, banalizuju. Nije problem samo otplatiti kredit, OK jesto i to problem, ali mislim da mi nosimo jako veliki teret, da nekako hendlujemo privatan život, da grabimo ka toj nekakvoj karijeri, a da s druge strane imamo taj teret da smo finansirani od strane roditelja, uz inflaciju i sve to. Uz sve to osjećamo ogroman intezitet emocija, ne mogu svi sa tim da se nose. |
JOVANA |
15.00 15.31 |
Banaliziranje mladih |
Bilo bi dobro da, možda, imamo neki vid edukacije, da li u školama ili u nekim radionicama, na bilo koji način, gdje će nam stručnjaci, možda, odgovarati na neka naša pitanja, ili da se, jednostavno, uvede lakši pristup psihoterapiji. |
ANĐELA |
16.10 16.28 |
Mentalno zdravlje |
Mladi o PERSPEKTIVI |
20.20 |
2023-05-28
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-novi-sad-mladi/32431382.html
PERSPEKTIVA U NOVOM SADU
“Ili se boriš ili ideš”
Sve ove naše zemlje prazne i mi postajemo biološki, nezaustavljuvo, stare nacije i da mi, polako, gubimo mogućnost da imamo taj ljudski potencijal, ljudski kapital koji će stvoriti neko kvalitetnije društvo. Ja mislim da mi nemamo još puno vremena. Dakle, mi nemamo više novih generacija za bacanje. Nakon ratnih godina, nakon ratnih decenija, nakon otvaranja granica mi smo došli u situaciju da mi danas, recimo, imate za svakog novozaposlenog, za svaku mladu osobu koja prvi put postaje zaposlena, na svaku takvu mladu osobu dolaze gotovo tri nova penzonera. To samo znači da takva država i takvo društvo može da funkcioniše još 20, 30, 40 godina, poslije toga mi moramo da podvučemo crtu i proglasimo neki bankrot. |
PAVLE GRBOVIĆ Pokret slobodnih građana |
02.51 03.40 |
Odlazak |
Svaki javni prostor se kontaminira bahatošću, primitivizmom, raznim nepočinstvima, nepotizmom, negativnom selekcijom. |
PAVLE GRBOVIĆ |
04.10 04.09 |
Društvo |
Ja samo ne razumijem one mlade ljude koji ne odlaze, koji ostaju ovdje, koji znaju da je loše i neće ništa da urade po tom pitanju. |
PAVLE GRBOVIĆ |
05.15 05.24 |
Pasivizam |
Policajac kad ga vidite u uniformi, na ulici, on treba da bude neka vrsta autoriteta. E sad, pitanje je šta izaziva autoritet. Ako autoritet izaziva samo strah, onda smo negdje pogriješili. Onda polako postaješ policijska država. |
PAVLE GRBOVIĆ |
06.37 06.50 |
Policija |
Kad izađete na neke proteste vi znate da policija nije tu zaštiti nego da je policija tu, te interveniše i reaguje na neki potpuno drugi način |
PAVLE GRBOVIĆ |
07.20 07.30 |
Policija |
Ako hoćete da imate državu koja je okrenuta ka građanima, onda imate policiju koja ima neke druge vrste prioriteta, ima prioritet zaštite, spokojstva i mira građana |
PAVLE GRBOVIĆ |
07.34 07.45 |
Policija |
Mi smo krenuli da se ljutimo na EU što smo mi ovakvi kakvi jesmo! Mi smi krenuli da se ljutimo sada na te ljude što oni nisu riješili neke stvari u Srbiji. |
PAVLE GRBOVIĆ |
08.02 08.14 |
EU |
Oba ta narativa, i proruski i anti-zapadni koji su u suštini isti, to su narativi koji su nas podržavali u svakom nacionalnom porazu. Svaki put kada nešto ne uspijemo mi imamo podršku tog narativa. U svakoj našoj nesposobnosti da se prilagodimo svijetu u kojem živimo, u svakoj našoj nesposobnosti da ispunimo kriterijume, ne da smo ispunili nečiji dio, nego da bi smo naše živote uredili onako kako bi smo željeli da oni izgledaju, onako kako izgledaju životu naših sugrađana koji odlaze u neke druge zemlje. Zato što ti narativi uvijek u tim neuspjesima, oni nam ne nude ixlaz, kako da prekinemo taj niz neuspješnosti nego oni nam nude jednostavno objašnjenje koje su uzdigli na nivo neke moralne vertikale – vama se tio dešava zato što se vi moralni! Zato što se cijeli Zapad i cijeli taj satanistički svijet urotio protiv vas, protiv vašeg pravoslavlja, priotiv vaše ispravnosti, kao da cijeli svijet ustaje i budi se sa mišlju kako će sutra da napakosti Srbiji! |
PAVLE GRBOVIĆ |
10.26 11.28 |
Proruski i anti-zapadni narativi Društvo |
Taj neutralnu status Srbije, neutralni pogled Srbije postoji još samo iz naše prespektive. Kad odete, bilo gdje, Brisel, bilo koja strana, niko više nema razumjevanja za taj neutralni status. On se više ne čita kao neutralnost. |
PAVLE GRBOVIĆ |
14.54 15.07 |
Srbija i neutralnost |
Da li smo svjesni da u to.m kontaminiranom javnom prostoru često pripadaju i mladi. Mladi su ti koji su više dio problema nego dio rješenja. |
MILICA |
20.13 20.26 |
Mladi |
Ako hoćeš da imaš mlade aktivne ljude koji imaju svoj stav i svoje mišljenje moraš da platiš cijenu toga. Šta znači da moraju da te nerviraju |
PAVLE GRBOVIĆ |
23.01 23.10 |
Pasivizam |
2023-06-04
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-tuzla/32443986.html
PERSPEKTIVA U TUZLI
Mentalno zdravlje tabu tema
Nemamo ni jedan segment kritičkog razmišljanja unutar našeg obrazovanja. Pričamo o teoriji, pričamo o ovome, pričamo o ratu, pričamo ovim stvarima, pričamo o onim stvarima, o kritičnom razmišljanju najmanje pričamo. |
LUKAS |
05.58 06.14 |
Obrazovanje |
Vjerujem da kod nas, takva je kultura, ljudi više vole da se žale u vezi problema nego da u stvari sjednu, popričaju i razmisle koja mogu biti rješenja za te probleme. |
BAKIR |
09.16 09.27 |
Pasivnost |
Da, pogrešno je to što se konstantno plasiraju takvi sadržaji, ali mi uvijek stavljamo fokus na to šta oni nama plasiraju, šta mi zapravo gledamo, šta smo mi odabrali da gledamo i odakle smo mi odabrali da učimo? |
EDNA |
11.53 12.09 |
Društvene mreže |
Vrlo malo znamo o ratnim stradanjima drugih naroda zato što nas o tome ne uče. Uče nas samo o stradanjima naših naroda, tako reći. Mislim da to treba definitivno uvesti, da znamo cijelu istinu. |
ADEMIR |
15.52 16.08 |
Društvo istina |
Mi uporno pričamo jedni protiv drugih, taj nacionalizam koji se nama plasira. Znači, mi smo takav narod da je nama potreban zajednički predmet mržnje da bi mi mogli da se ujedinimo. |
EDNA |
16.17 16.28 |
Društvo nacionalizam |
Učimo o učenjacima BiH, međutim, postoji jedan ključni problem što mi učimo samo od strane Islama. Kao, to su islamski učenjaci i taj profesor stalno forsira tu islamsku nauku. |
EDNA |
16.52 17.07 |
Obrazovanje |
Trebaju oni da se liječe od svojih trauma, a mi da budemo upućeni zašto su naši roditelji takvi kakvi jesu i da pričamo o sadašnjosti, o onom sa čim se sada borimo i da pričamo o našim problemima. |
EDNA |
19.38 19.53 |
Traume |
MI treba da se probudimo, kratko i jasno. Mi smo lijeni, mi volimo da pričamo o svojim problemima i da uporno govorimo «nas niko ne razumije». A kako da nas razumije kad mi te probleme ostavimo ovdje i odemo negdje dalje. |
EDNA |
19.22 20.34 |
Pasivizam |
2023-06-11
https://www.slobodnaevropa.org/a/bosna-hercegovina-tuzla-mladi-perspektiva/32454204.html
PERSPEKTIVA U TUZLI
Nacionalizam je razorio sve
Obrazovni sistem je loš, nikakva, on ne razvija kritičko mišljenje kod ljudi, dakle, ljudi više ne misle. Oni samo izvršavaju ono što su puki zadaci. |
MIRZA |
01.34 01.49 |
Obrazovanje |
Nekako, veliki dio balkanskog stanovništva nalazi se u toj zoni komfora. Boje se promjena, boje se svega što je drugačije, svega što iskače iz kalupa i onda većina ta neka mržnja većinom dolazi iz neznanja, iz predrasuda. |
TARIK |
04.17 04.41 |
Neznanje mržnja |
Svi se ko pijan plota drže samo svoje priče i uopšte ne dopuštaju da činjenice i dokazi koje im prezentuje druga osoba promijene mišljenje jer ti misliš ako neko promjeni tvoje mišljenje ti si manje vrijedan. |
MIRZA |
05.30 05.48 |
Društvo |
Mi dovoljno ne poznajemo ono o čemu govorimo. Dakle, imamo strah i to nas blokira i mi šta uradimo prvo? To je gradimo zid. I mislimo da će zid pomoći, a problem je zapravo još uvijek tu. |
MIRZA |
06.05 06.21 |
Društvo Neznanje |
Ja zamišljam sebe kao dijete koje treba rasti u jednoj disfunkcionalnoj strait porodici samo zato što je ta porodica strajt. Zamišljam da mi otac udara majku svako jutro, da trpim nasilje ja, unutar te porodice, a da društvo opravdava sve to samo zato što je porodica strajt. Ja ne znam kad ćemo više razbiti granicu, tu jednu membranu unutar našeg razmišljanja da shvatimo da mi ne smijemo izigravati bogove na zemlji i da mi nemamo pravo odlučivati u bilo čije ime. |
LUKAS |
21.02 21.46 |
LGBT Istospolni brakovi |
Dobili smo to što smo dobili, nacionalizam koji je razorio sve što je bilo dobro ili moglo biti dobro i danas imamo torovske podjele od kojih niko ne odstupa. Niko ne odstupa od svog mišljenja, od konstantnog sukoba. |
MIRZA |
26.27 26.43 |
Nacionalizam |
2023-06-18
https://www.slobodnaevropa.org/a/mladi-tuzle-perspektiva/32464434.html
PERSPEKTIVA U TUZLI
Moramo svi da se pokrenemo
Mi moramo svi, kao društvo, da se pokrenemo. 50% je na nama mladima, 50% posto je na državi. |
ADI |
01.54 02.02 |
Odlazak |
Bilo kakvo zabranjivanje zbog nečije drugačije nacionalnosti, vjerske, ili, ne znam, seksualne orijentacije i tome slično, smatram fašizmom, smatram da se te osobe slobodno mogu osjećati fašistima dokle god smatraju da imaju pravo da uređuju nečiji život. |
SLOBODAN |
05.40 05.59 |
Ljudska prava LGBT Religija Nacija |
Svoju moć, privilegiju koristite da nametnete nekom drugom svoj narativ, koji to uopšte ni birao niti je ikada imao, pitao, hej hoćeš li ti da se rodiš takav. |
DŽENAN |
07.04 07.23 |
LGBT |
Dvadeset i osam godina nakon rata još uvijek se, ponosno, nazivamo post-konfliktinim društvom. Ni u jednom momentu iz te humanitarne epohe života., još uvijek negdje, rekao bih, očekujemo da sa strane se de se promjene. |
SLOBODAN |
10.25 10.41 |
Društvo |
Moramo shvatiti da kod komšija trava nije zelenija zbog neke lude šanse nego zato što se oni o svojoj travi brinu. Dakle, ne mogu da osuđujem mlade koji odlaze, ali ja lično volim da mislim da sam patriota i ne bih mogao da živim s tim da sam pobjegao od nekog problema. Treba nam hrabrost zato što živimo u okruženju gdje ljudi sade sjeme žrtvenog mentaliteta u mlade. |
SANJIN |
12.17 12.40 |
Odlazak Društvo |
Ljudski život ima danas puno manju vrijednost sada nego što je imao prije 100 godina. Danas vijesti o ubistvu ili samoubistvu nemaju toliku težinu kao što su imali prije. |
BAKIR |
16.16 16.32 |
Društvo |
Mladi o Perspektivi. |
16.50 |
2023-06-25
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-tuzla-jasna-durakovic-mladi-/32474946.html
PERSPEKTIVA U TUZLI
Bez masovnog okupljanja nema promjena
Zašto se povlačite? Nemojte se povlačiti. Dakle, bez masovnog okupljanja te vrste, protesta, nema ni promjena. Bez da vi zaista tražite svoja prava, a da ste pri tom svjesni šta su ta prava, na koji način se mogu ostvariti, koliko će te morati dugo čekati, koje će te sve prepreke morati preći, a da pri tom ne odustajete. |
JASNA DURAKOVIĆ Ministarska obrazovanja |
03.48 04.12 |
Aktivizam |
2023-07-02
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-banja-luka/32485861.html
RETROSPEKTIVA PERSPEKTIVE
Banjaluka
Politika je u službi građana, a ne mi u službi politike
Aktivizam je samo ono koliko ti doprineseš, bukvalno, iskoristiš svoje slobodno vrijeme van svog života, da kažemo, standardnog. Izađeš iz te neke svoje zone komfora i doprineseš zajendici na bilo kakav način, kako to osjećaš da je to dobro. |
RIJAD ISANOVIĆ |
06.00 06.14 |
Aktivizam |
Politika, u suštini, je u službi naroda, ne mi u službi nje, nego ona u službi naroda |
MIHAELA DARADAN |
11.33 11.39 |
Politika i društvo |
Trenutno nemamo nezavisnih medija u BiH. Ja to odgovorno tvrdim, nemamo nezavisnih medija. Nekad je to bio ovaj, onaj, nekad entitetski, međunarodni koji je došao tu i otvorio podružnicu. Sad više nemamo nezavisnih medija. |
MIHAELA DARADAN |
13.09 13.23 |
Mediji |
Nažalost u našem društvu postoji taj problem gdje ćutimo do onog nivoa dok se desi takav problem, ekstremno veliki problem s kojim se mi možemo identifikovati. |
MIHAELA DARADAN |
15.23 15.32 |
Društvo |
U Banjaluci, prije neku deceniju, je bio protest organizovan od strane Saveza ratnih vojnih invalida RS, gdje je toliko ljudi protestvovalo tražeći bolje uslove za no za što su se borili, da prosto imaju egzistencijalne uslove. Šta su dobili? Batine. Dakle neko je spreman da tuče osobe sa invaliditetom, neko je spreman da tuče invalida bez ruke i obje noge. O kakvom mi saosjećanju pričamo? |
MIHAELA DARADAN |
15.49 17.20 |
Invalidi Društvo Empatija |
Mi kulturološki nismo neke stvari naučili. Ljudi, djeca na Zapadu imaju politiku kao predmet, djeca uče šta, kako, šta je obaveza ljudi, šta je obaveza države. I kad neko razbije neku lampu, javnu rasvjetu oni shvate da je to šteta države i da je to plaćeno iz njihovog novca. |
ADI ZAHIROVIĆ |
19.16 19.34 |
Aktivizam |
Mi, apsolutno nemamo tu neku disciplinu, već imamo podanost. Mi smo podani, ne možemo to izbjeći. |
SANJA ŠVRAKA |
24.04 24.12 |
Društvo |
2023-07-09
https://www.slobodnaevropa.org/a/bosna-hercegovina-mladi-perspektiva-banja-luka/32495509.html
RETROSPEKTIVA PERSPEKTIVE
Banjaluka
BiH su ljudi, njeni građani, svi mi
Roditelji taj svoj neki bijes, mržnju, prenose na generacije koje su rođene godinama nakon rata. |
VANJA STOKIĆ urednica |
03.52 04.02 |
Društvo |
Zbog čega tim ljudima ne odgovara stanje gdje bi mi bli, blago rečeno, braća, ljudi koji žive u jednoj harmoniji, od jedne države. |
DRAGAN BURSAĆ kolumnista |
07.06 07.15 |
Društvo |
Ovdje je veći, zapravo, problem u lokalnoj zajednici jer lokalna zajednica, što po političkoj direktivi, što po nacionalističkom opredjeljenju doživljava entitet kao državu. To je stvar jedne vrste socijalnog zamajavanja u koju upadaju svi ljudi pa i mladi ljudi, i nešto što se može riješiti isključivo obrazovnim sistemom koji će jasno, glasno, bez okolišanja i definisano reći šta je država, šta je entitet, ko su ratni zločinci, šta su zločini, šta je genocid, ko je to uradio, u čije ime je to urađeno. I to su stvari koje bi se morali znati upravo zato da se eliminiše bilo kakva kolektiva krivica, a da se apeluje i da se shvati šta je odgovornost pa makar ona bila i kolektivna odgovornost. |
DRAGAN BURSAĆ kolumnista |
08.34 09.29 |
Obrazovanje Društvo odgovornost |
Srebrenica je, nažalost, nije živ grad. Ono što je voćstvo RS napravilo genocidom je kasnije razvijeno jednom vrstom, pa rekao bih, ekonomskim genocidom. Znate, ako je nama udarna vijest da je u Srebrenici otvorena mesnica, otvorena slastičarna koja je opet zatvorena, znate, to nije živući grad. |
DRAGAN BURSAĆ kolumnista |
14.51 17.23 |
Ekonomski genocid |
Prilozi sa portala Perspektiva plus |
21.22 |
2023-07-16
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-specijal-budva-mladi/32505689.html
SPECIJAL PERSPEKTIVE
Budva
Našoj državi trebaju mladi ljudi
Mislim da mladi treba da budu glasniji, mislim da svi mi treba da budemo mnogo glasniji da bi nas čuli jer nas ugnjetavaju. |
IVANA |
08.36 08.44 |
Aktivizam |
Mislim da našoj državi su potrebni mladi ljudi i da je to suštinska stvar ovdje. Zato što, ako želimo da nam bude bolje to i zavisi od nas, ni od koga drugog nego od mladih. |
IVANA |
16.40 16.52 |
Aktivizam |
2023-07-23
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-mladi-crna-gora-budva/32515413.html
SPECIJAL PERSPEKTIVE
Budva
Budmo glasniji
Ključan problem je upravo nepravda u zajednici sa kojom će se i ona suočiti ako ne budemo svi zajedno, pa i ona, radili na tome da je lociramo, kasnije da borimo protiv nje. |
SRĐAN PERIĆ profesor |
04.05 04.18 |
Nepravda |
Uvijek taj koji je doveo nekog mediokriteta zato što je nečije prezime ili zato što je nekakva veza, uvijek taj odlićno zna koga je tu doveo i da li može na tog nekoga da se osloni ili ne. I obično je to NE. I bilo šta da je nametnuto kao kadrovsko rješenje je loše rješenje. |
BRANKO ILIĆ glumac |
06.24 06.46 |
Zapošljavanje |
Naše društvo (je) zarobljeno partijama i partijskim interesima. Također, dobro percipira i ono što je imanentno crnogorskom malom društvu i zajednici, vrlo dobro znamo ko koga kad i zašto zapošljava. Nepotizam jeste prisutan. |
ANA MILOVIĆ JASIKOVAC aktivistica |
07.17 07.32 |
Zapošljavanje Nepotizam |
Veliki je problem kad su mladi ljudi do te mjere indoktrinirani i do mjere pod utjecajem bilo koje sredine, bilo da je to porodica, bilo da je to rodni grad, bilo da je to država, bilo da je to bilo koja vjera, nacija, bilo koje oblikovanje svijesti u skladu sa nekakvim prihvaćenim načelima za tu vrstu zajednice nije dobro |
BRANKO ILIĆ glumac |
11.10 11.37 |
LGBT |
Normalno je onome kome je normalno, a nenormalno je onome kome je nenormalno. |
BRANKO ILIĆ |
11.57 12.04 |
LGBT |
Branjenem prava svakog pojedinca da bude to što jeste ja branim i svoje pravo da budem ono što ja jesam. |
SRĐAN PERIĆ |
13.06 13.14 |
LGBT |
Jedina razlika koja treba da postoji jeste da li neko može manje, ili neko može više i da li neko želi više ili želi manje. I to treba da bude lični izbor. A taj lični izbor treba da bude dozvoljen u sistemu. I tad govorimo o istinskoj ravnopravnosti i tad onda našim mladim ljudima dajemo mogućnost da se fokusiraju na neke druge tradicionalne vrijednosti, a ne da li u ovoj zemlji ima jedan ili dva vladara, ko kosi a ko vodu nasoi. I onda izlazimo iz tog mentaliteta, onda postajemo pravi građani. |
ANDRIJANA RADOVIĆ Politikologi- nja |
14.06 14.54 |
LGBT Građansko društvo |
Ako jedan mladi čovjek danas u državi govori da se pretjeruje u traženju ženskih prava i da trebamo biti zadovoljne s time da muž nema pravo da nas ubije macom preko pogače, i da je to to, da je to taj nivo ravnopravnosti onda smo negdje duboko zaglibili kao društvo i stvarno živimo u potpunom rasulu. |
MARIJA BACKOVIĆ producentica |
15.44 16.12 |
Ženska prava |
Sama politička scena jeste takva da određeni politički subjekti vrlo često koriste emotivnu manipuilaciju, tako da se izrazim, nad građanima da bi ostvarili neke svoje političke poene. |
ANDRIJANA RADOVIĆ |
17.59 18.16 |
Manipulacija |
Ja lično patriotizam doživljavam da je on emotivan u smislu da volite svoju zemlju, ali volite je na način što će te da poštujete njene propise, tako što će te da čuvate njenu životnu sredinu i tako što će te svakodnevno svojim ličnim djelovanjem činiti da vaša zemlja bude bolja. Kad na taj način posmatrate patriotizam onda nema mjesta nacionalizmu. |
ANDRIJANA RADOVIĆ Politikologi- nja |
20.09 20.40 |
Patriotizam |
Prilozi sa portala Perspoektiva plus |
21.20 |
2023-07-30
https://www.slobodnaevropa.org/a/retrospektiva-perspektive-u-trebinju/32526298.html
RETROSPEKTIVA PERSPEKTIVE
Sloboda mišljenja je prioritet
Prilog sa stranice Perspektiva plus |
01.48 04.46 |
||
Jako mnogo ljudi u BiH ne shvata da se kriminalizacija klevete i uvrede odnosi, zapravo, na sve građane. Nekako je fokus stavljen na novinare i na medije. |
VANJA STOKIĆ urednica |
07.29 07.41 |
Zakon o kleveti Sloboda govora |
Masovno širenje privatnih univerziteta u BiH, zapravo, je dodatno, može se slobodno reći, obesmislilo sam proces visokog obrazovanja imajući u vidu, dakle, načine na koji se provodi obrazovni proces u tim institucijama, odnosno činjenicu da se, bukvalno, u privatnim obrazovnim institucijama gotovo pa prodaju bez ikakvih drugih kriterija i uslova koji su potrebni da bi se stekla diploma. |
SRĐAN BLAGOVČANIN Transparent International |
11.01 11.30 |
Obrazovanje Diplome |
Kreirate nove generacije neznalica, nažalost, i zapravo partokratijom uništavate svoje društvo. Pa onda imamo apsurdnu situaciju da partije koje govore, nominalno, da se zalažu za jedan narod, ili za građane, za boljitak društvene zajednice direktno, partitokratskim metodama, ugrožavaju tu zajednicu. |
DRAGAN BURSAĆ kolumnista |
15.20 15.40 |
Partokratija zapošljavanje |
Ako onaj koji je najbolji, koji ima prosjek ako se ne varam, 10.0, koji je student generacije mora napustiti sredinu, to nam govori da imamo konkurenciju slabih, konkurenciju podatnih i konkurenciju umno nejakih što je, naravno, katastrofalno i poražavajuće, dom sa druge strane oni najbolji od nas |
DRAGAN BURSAĆ kolumnista |
21.57 22.17 |
Odlazak |
2023-08-06
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-specijal-novi-sad/32536304.html
RETROSPEKTIVA PERSPEKTIVE
Novi Sad
Razgovor sa zastupnikom
Pavlom Grbovićem
Šta je tvoj glavni zadatak? Dakle, tvoj glavni zadatak u Skupštini kao opozicionog poslanika nije da ubjedite one preko puta, pogotov ne da ubjedjš one preko puta koji svoj stav nemaju koji čekaju da im se svoj stav servira. Imaju tamo one službe i onda one dolaze, ulaze za vrijeme sjednice, donose neke papire. Ti papiri su u stvari njihovo mišljenje koje oni treba da iznesu da nekoga diskredituju i tako dalje. Vi ne možete nekoga ko je nepristojan da učinite pristojnim. |
PAVLE GRBOVIĆ Pokret slobodnih građana |
02.43 03.14 |
Zastupnici |
Najveća pobjeda i ove vlasti i ovog sistema koji je u stvati jedna radikalska tvorevina jeste upravo način na koji mi komuniciramo, jesu vriiednosti koje mi oličavamo svojim djelovanjem jeste upravo ta agresija, verbalna, koja se vidi na svakom koraku. |
PAVLE GRBOVIĆ |
06.18 06.35 |
Srbija agresija |
Mi sad postajemo kao zavisnici od mržnje. Ako u tvom obraćanju nema dovoljno nečega da nahrani nečiju potrebu za mržnjom, agresijom tog dana onda od toga nema ništa. |
PAVLE GRBOVIĆ |
06.47 07.04 |
Mržnja |
2023-08-13
https://www.slobodnaevropa.org/a/retrospektiva-perspektiva-sistem-srbija/32546030.html
RETROSPEKTIVA PERSPEKTIVE
Novi Sad
Mladi – opasnost za elite
Oni koji čuvaju, recimo, mural Ratka Mladića su vidljiviji zato što imaju podršku jednog represivnog aparata, jednog sistema, medija i tako dalje. |
IZABELA KISIĆ HO Srbija |
06.52 07.04 |
Društvo |
Atmosferu, ratnu atmosferu, atmosferu straha upravo stvara ova vlast. To je ono što čujemo u medijima, ono što čujemo iu Skupštini, predsjednik govori o naoružavanju, o slanju vojske na granice, itd. Međutim, ono što mislim jeste da Srbija nije sposobna za rat, da bi Srbija veoma brzo jedan takav rat izgubila, izgubila bi ga naravno i moralno i etički ali bi u takvom ratu vrlo brzo bila i poražena. |
IZABELA KISIĆ HO Srbija |
09.35 10.10 |
Rat |
Današnji mlad čovjek kroz svoje školovanje, kroz svoju porodičnu sredinu nije naučen kritčkom razmišljanju. Svi djecu nauče na pasivno prihvata nje informacija i na, generalno, jednu potpunu pasivnost, životnu. |
TAMARA BUGARČIĆ psihologinja |
11.01 11.17 |
Kritičko razmišljanje |
Jedan tradicionalni, duboko ukorijenjeni, prezir prema ženama i njihovoj sposobnosti, unižavanje i svođenje na isključivo seksualne objekte koji na taj način postižu bilo šta drugo. |
BILJANA ĐORĐEVIĆ poslanica |
18.03 18.17 |
|
Problem je što, zapravo, što u većini slučajeva u društvima to ne ide baš tako lako. Kad ste autentični obično niste prihvaćeni. I to je ta borba pojedinca i društva, nekakvih normi i propisavanja kako neko greba da se ponaša da bi bio normalan, što onda znači ako niste normalan po nekim zadatim standardima onda, zapravo, niste autentični. |
BILJANA ĐORĐEVIĆ poslanica |
18.32 19.53 |
Autentičnost |
Prilozi sa stranice Perspektiva plus |
21.34 |
2023-08-20
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-specijal-tuzla-mladi-obrazovanje/32556016.html
PRESPEKTIVA U TUZLI
Ispolitizirano obrazovanje
Mi se bavimo utvrđivanjem onoga što nam je svima već poznato, ne bavimo se uzrocima, tj. simptonima, zašto je to došlo, kako je došlo do toga uopće? |
JASNA DURAKOVIĆ ministrica obrazovanje |
08.11 08.23 |
društvo |
Naprosto, često djeca ne znaju ni kako da razmišljaju. Dakle, mi smo ih do te mjere uokvirili, uramili, hoćete da oni nemaju neki samostalan pravac. Evo, tako je naviknuto, samo tako se uči, piše, radi, takav rukopis mora da bude, i dan danas je to strašno, ali to je tako u osnovnim školama i tako je vjerojatno u srednjim kao u osnovnim školama. |
JASNA DURAKOVIĆ ministrica obrazovanje |
18.32 18.56 |
Kritičko razmišljanje |
2023-08-27
https://www.slobodnaevropa.org/a/retrospektiva-perspektive-tuzla/32566702.html
RETROSPEKTIVA PERSPEKTIVE- TUZLA
Mladi – opasnost za elite
Jako često možemo ili čuti ili pročitati da svo zlo dolazi iz vana. Kao da smo mi toliko čisti, toliko dobri, toliko neiskvareni pa će doći neki zli Britanci, Francuzi ili Amerikanci da nas pokvare ili da nas natjeraju da se međusobno ubijamo, da nas natjeraju da činimo najveća zla. Ja mislim da je sve to došlo iz nas. |
VANJA STOKIĆ urednica |
03.51 04.16 |
Društvo |
Kompletan 4-i segment koji je ilustacija, veting, uklanjanje osoba i mijenjanja političkih elita i narativa kako bi se osiguralo da se ne dogode ponovo kršenja sistemskih ljudskih prava BiH nije uradila. Jedino što mi imamo kao rezultat toga jeste 20, 30 godina identičnih elita i naravno, nepovjerenje da će te elite da promjene sistem. I onda jedino povjerenje koje imamo kao društvo jeste da smo okrenuti prema vani |
DENIS DŽIDIĆ BIRN |
04.36 05.04 |
Društvo |
Kada govorimo o obrazovnom sistemu u BiH on je potpuno pod političkom kontrolom. Ono što mi imamo kao situaciju sada, Tuzla je dobar primjer, da se on koristi u svrhe koji treba političkim elitama. |
DENIS DŽIDIĆ BIRN |
05.55 06.08 |
Obrazovanje |
Ljudi nisu za vladavinu prava! Ljudi žele da budu dio one male elite koja ima nečiji telefon! Da nazove nekog policajca, da nazove nekog sudiju, da riješi neko nešto u opštini. Ljudi ne žele sistem u kome su svi jednaki. Ono što je ideal je ono što čujemo da se pjeva u pjesmama, da si dio onih 1% koji imaju privilegije. Sve dok budemo odgajali mlade na takav način mi nećemo imati vladavinu prava i nećemo napredovati kao država. |
DENIS DŽIDIĆ |
06.53 07.17 |
Društvo |
Dok mi imamo političke elite koji vladaju medijskom sferom, koji kontrolišu te narative putem različitih kanala, koji ne rade na humanizaciji nego na dehumanizaciji mi ćemo imati jedan ozbiljan problem da objasnimo jerdnom ozbiljnom dijelu društva da zaista da ta dehumanizacije u jednoj ekstremnoj situaciji može dovesti do užasa i katastrofa. |
DENIS DŽIDIĆ BIRN |
11.01 11.27 |
Mediji empatija |
Mediji su svojim konstantnim izvještavanjem o crnoj hronici, o nasilju, negativnostima, nesrećama, ubistvima, tučama, doprinijeli tome da mi malo postanemo imuni na te teme i da nas se više ne dotiču. Ja se iskreno nadam da cijena ljudskog života nije toliko pala i u, međuvremenu, da je ljudski život nešto što je svima najdragocjenije. |
VANJA STOKIĆ urednica |
12.00 12.30 |
Društvo |
Kada god odete na bilo koji portal koji ima sekciju najčitaniji i ako klinknete na to vidjeće te da je tu krv, nasilje i seks. I dok god je na taj način postavljen click-bate i ono što mi kao društvo želimo da čitamo, a sa druge strane ono što politički narativi žele da nam flitriraju, da nam daju, to je jako opasan spoj gdje zaista imate veći potencijal zloupotreba. |
DENIS DŽIDIĆ BIRN |
13.10 13.37 |
Mediji Društvo |
Ukoiliko radite na tome da jedna djeca idu na istoriju, druga na historiju, treća na povijest, vi će te učiti djecu, vrlo jasno, da su oni različiti i ukoliko je neko različit, drugačiji, jako je lako manifuktarirati strah u tom odnosu na snaga. |
DENIS DŽIDIĆ BIRN |
15.17 15.33 |
Podjele društvo |
Priulozi sa stranice Perpsketiva plus |
22.45 |
2023-09-03
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-srebrenica-mir-bezbjednost/32576531.html
PERSPEKTIVA U SREBRENICI
Mir nije samo bezbjednost I odsustvo rata
Najproduktivniji način definiranja mira, a ponajviše u smislu njegove održivosti nije samo odsustvo rata već postojanje temelja za razvoj i napredak pojedinca, zajednice i društva. Dakle, ne svodi se samo na to da kroz prozore ne čujemo pucnje već se radi o tome da imamo potrebnu ekonomsku moć da osiguramo da naša djeca ostanu ovdje, da studiraju ovdje, da rade i osnuju obitelj ovdje. |
YANA GHAZI |
05.22 05.59 |
Mir |
Kada vidimo kako političari danas razgovaraju s javnosti to je uvijek na način da mrzimo druge i stavljajući sebe na pijedestal. Mlade generacije to usvajaju i više se zapravo ne upuštaju u diskusiju nego radije gaje u sebi tu mržnju umjesto da pronađu zajednički jezik. Oni se samo počinju dijeliti u grupe. Mogli bi pronaći zajedničko tlo kroz razgovor o pitanjima o problemima koje imamo umjesto da se samo razbacujemo određenim riječima i okidačima, poput podjele i drugih. |
MELISA SINIĆ |
09.20 10.05 |
Podjele Mir |
Mislim da je pomirenje vrlo apstraktna riječ i nije jasno šta to zapravo znači. Dakle, čini mi se da se pomirenje spominje svuda, pogotovo da mladi treba da se pomire. Ali, nije jasno šta to znači i šta to podrazumjeva. Lijepi se kao etiketa na sve i gubi svoju stvarnu vrijednost. Imam osjećaj da svaki projekat koji želi da okupi mlade ljude zajedno uključuje riječ pomirenje, a niko nikada ne objasni šta to znači. |
ANNA RICHTER |
13.09 13.52 |
Pomirenje loša riječ |
2023-09-10
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-srebrenica-lekcije-proslost/32586298.html
PERSPEKTIVA U SREBRENICI
Neke lekcije iz prošlosti nisu naučene
Ali, stvar je u tome da se zaista moramo usredotočiti i na ono što se danas događa. Da, moramo čuvati sjećanje na prošlost i razmišljati o prošlosti. Ali, moramo se usredotočiti na ono što se danas događa jer ne možemo imati bolje sutra ako nam nije dobro u sadašnjosti. |
AMINA BEGIĆ |
02.52 03-09 |
Društvo |
Ja sam na časovima, kad smo trebali učiti o genocidu, pitala nastavnika zašto ne govori o tome i kad god bih postavila pitanje on bi me pitao zašto se svađam sa njim, zašto stalno postavljam pitanja. I zbog toga me je čak i poslao kod direktora. |
AMINA BEGIĆ |
03.37 04.00 |
Obrazovanje |
Imam još mnogo priča o tome kako te ljudi drugih nacionalnosti gledaju u oči i smiju se, ponašaju kao su ti prijatelj, a sutra na njihovim društvenim mrežama vidiš ih kako podržavaju ratne zločince, veličaju genocid, učestvuju u proslavi genocida. I to je zastrašujuće. A ti se moraš probudi sutra i ići u školu sa tim ljudima i normalno razgovarati s njima kao da to nisi vidjela, ali jesi. A kad im to spomeneš ponašaju se kao da ne znaju o čemu pričaš. Natjeraju te da se osjećaš glupo. Zbog njih se osjećaš kao do govoriš nešto pogrešno. Razumijete? |
AMINA BEGIĆ |
04.25 05.08 |
Genocid Srebrenica |
Mislim da je suviše idealistički pokušavati pronaći pravdu u ovome jer, ako ništa drugo, trebalo ni im omogućiti pet dana za vrijeme komemoracije. I trebali bi, odnosno ne bi trebali gledati veličanje zločina, Ne bi trebali vidjeti veličanje nekih pojedinaca koji su počinili taj zločin, da im se to radi doslovno pred očima, samo nekoliko metara od mjesta u kojem žive. |
MIRZA BRADARIĆ |
10.00 10.33 |
Genocid Srebrenica |
Prisiljeni smo koristiti različite članke na internetu, koji su česti vrlo pristrasni. Prisiljeni smo slušati predavanja raznk naučnika koje su također, česti, vrlo pristrasna. I gotovo je nemoguće pronaći zlatni standard između objektivnosti i širokog raspona informacija i studije slučaja o nekom konkretnom događaju ili konkretnom zločinu ili konkretnoj tragediji. Dakle, morate improvizirati da bi ste se zapravo edukovali. |
MIRZA BRADARIĆ |
18.47 19.21 |
Mediji Obrazovanje zločini |
2023-09-17
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-u-srebrenici-nada-rat/32596359.html
PERSPEKTIVA U SREBRENICI
Nadajmo se da više nikad neće biti rata
Ipak, duboko u sebi osjećam da pored toliko truda koje mladi ulažu, situacija je i dalje izgleda bezizlazna. Ali, s druge strane, postoje mali trenuci radosti koji nadjačavaju sve to beznađe, |
ANELA DUMONJIĆ |
07.16 07.35 |
Društvo |
Učesnici govore o utiscima o PERSPEKTIVI |
15.00 |
2023-09-24
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-srebrenica-riding/32606983.html
PERSPEKTIVA U SREBRENICI
Samo reći “nikad više” nije dovoljno”
Dakle, osjećam se rastrgano između te nade, a, također, općenito, uplašena sam da se previše oslanjam na tu nadu jer se bojim da ću opet biti razočarana na isti način kao što svi razočarani tokom ovih 28 godina, nakon mirovnog sporazuma ali i u općem poretku stvari u postjugoslavenskom prostoru u kojem su sve naše nade i snovi, zapravo, uništeni |
ANELA DUMONJIĆ |
07.12 07.38 |
Društvo nada |
2023-10-01
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-sarajevo-film-festival/32617958.html
PERSPEKTIVA NA FESTIVALU U
SARAJEVU
Na mladima svijet ostaje
Teško je, nekad, silit tu aktivnost na druge ljude kad oni samo odgovaraju sa nekom pasivnom energijom. I onda se i ja gubim u toj nekakvoj pasivnosti i onda odlazim iz svoga grada. |
KARLA Dubrovnik |
02.04 02.20 |
Pasivnost mladih |
Iz nekog razloga kod nas je to stid otići kod psihologa, problem je lotići da ti pričaš sa osobom koja je tu za tebe da pričaš sa tom osobom. Kod nas je to, iz nekog razloga, šta će ti psiholog! |
AMINA Žepče |
03.47 04.01 |
Mentalno zdravlje |
Mladi, nekako, najlakše mogu da promjene svoje mišljenje na bolje, a stariji možda imaju neka mišljenja do kojih će, kojih će se držati do kraja. I što se tiče pitanja da li političari treba da se suoče sa prošlošću smatram da to jeste jako, jako bitno ali se ja ne bih oslonila na njih zato što su i političari i mediji jako manipulativni i, prosto, nemam baš puno povjerenja u njih. |
MILICA Beograd |
14.37 15.11 |
Prošlost mediji političari |
Ni u osnovnoj ni u srednjoj školi nismo uopšte pričali ništa nakon 80-ih, 90-ih. U knjigama postoji, možda, jedna lekcija ali se do nje nikad ne dođe. |
MILICA Beograd |
17.11 17.25 |
Prošlost obrazovanje |
Na Tik-Toku mislim da korisnici ni ne primjete šta gledaju nego se samo informacije vrte dalje, a mi ih naravno upijemo sve vreme, tako da se pretvaramo u zombije koji samo upijaju informacije. Nemamo nikakvu kontrolu nad njima i one nas, nekako, i oblikuju kasnije. |
MILICA Beograd |
18.36 18.58 |
Tik-Tok Društvene mreže |
2023-10-08
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-sarajevo-sff/32628206.html
PERSPEKTIVA NA FESTIVALU U SA
Ili se previše govori ili se ne priča
Ne reaguje se, uopšte ne postoji ta energija, hajde ljudi da nešto promjenimo, pogotovo kod nas mladih. Konkretno u Beogradu, ja pričam o nekom svom okruženju, inicijativa je minimalna, svi živimo u nekim jazbinama tako da ne postoji taj kolektiv, ne postoji energija, ne postoji druženje i ne postoji ta želja da se krene, brate mili, da se svi okupimo, hajdemo u nekom drugom pravcu da krenemo. |
TEODORA Beograd |
04.17 04.55 |
Pasivnost promjene |
Ono što nama fali jeste akcija. Ili se previše priča ili se ne govori ništa. Znači niti si vino ili rakija. |
TEODORA Beograd |
10.44 10.56 |
Pasivnost |
Svi ljudi su iz fazona, kao, brate mili, ajde da se družimo. Kakve granice, kakve gluposti, samo nas muče. |
TEODORA Beograd |
11.40 11.46 |
Društvo |
Kad se skloni politika, kad se sklone sve ove gluposti sa kojima smo zatrovani, tu se stvori da smo stvarno međusobno, apsolutno nebitno ko je odakle. |
TEODORA Beograd |
11.55 12.07 |
Društvo |
2023-10-15
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-sarajevo-film-festivalu-generacija-/32638235.html
PERSPEKTIVA NA FESTIVALU U SA
Mi smo naivna generacija
Na «Blitzu» sam, mislim, vidjela vijest i naslov je senzacionalistički. Otprilike «video ubistva ponovo kruži mrežama» iako je bio izbrisan. I oni postave naslov i napišu ga kao da to osuđuju, taj video ne treba da kruži internetom i oni ga oni u sklopu članka ponovo objave. Zato što žele da se takmiče sa društvenim mrežama, da dobiju lajkove, da imaju reklame, preglede već kako to funkcioniše. |
MILICA Beograd |
03.48 04.23 |
Mediji |
Ja sam, zaista, isprepadana svime što svakodnevno čitam na internetu, a svaki dan čitam vijesti. Primjetila sam da za jedan incident može da ima dva različita naslova i smeta mi što novinar danas, većina njih, nema nikakav, odnosno ne pridržavaju se nekog etičkog kodeksa. Kada treba nešto da se uradi, prvenstveno bi trebalo da se uradi ono što je dozvoljeno pojavljivati na internetu, a ne da svakodnevno čitamo sve i svašta. |
JANA Skopje |
04.57 05.31 |
Mediji |
I u ovom slučaju ne smijemio samo reći, bilo pa prošlo, već hajde da napravimo nešto, da budemo borci da probamo nešto promjeniti. Mislim da treba da se borimo za one koji to ne mogu i treba da se suprostavimo, da ne dozvolimo da se ovo ponovi. To bih voljela. |
JANA Skopje |
06.14 06.34 |
Mediji Promjene pasivnost |
Mi se kao ljudi, pod utjecajem društvenih mreža, izolujemo od stvari koje ne gode, koje ne želimo da čujemo. |
TARIK Tuzla |
08.33 08.41 |
Mediji društvene mreže |
Mislim da bi bilo dobro da više djelujemo na dnevnoj bazi bilo što, bilo kakav neki manji pokret, najmanja stvar, najmanja neka intervencija, bila to umjetnička, neki razgovor, izaći na ulicu i gađati jajima političare da se vidi nezadovoljstvo. Jer, političari su navikli na to da se priča, priča, priča i onda ono kao «ma, zaboraviće oni to», a kad oni vide to, da je to stvarno djelovanje, onda je to druga priča. |
KARLA Dubrovnik |
11.19 11.58 |
Mediji političari |
Učesnici o Perspektivi |
15.30 |
2023-10-22
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-mladi-sff/32648804.html
PERSPEKTIVA NA FESTIVALU U SA
Mladi treba da se informišu
Mi imamo kod nas samo jednu istinu, u Srbiji. I to je tako. I sad, jedino ako hoćemo malo više da saznamo onda vidimo neku drugu ili treću istinu, i slično. Onda možemo da dobijemo neki širi okvir o tome šta se dešavalo. Tako da mislim, ako su malo upućeni mislim da je to jednostrano, jednodimenzionalno. |
MILICA Beograd |
04.51 05.14 |
Društvo |
Moje mišljenje je, juče je Teodora nešto spomenula, da smo mi društvo koje spava. I ja se s tim mišljenjem slažem jer nekako sve dok se to nas ne tiče. MI smoi neka ta mlada generacija, nekako kao, mi to nismo prošli pa nas se to ne tiče, to su naši roditelji, oni su stari. Mi to učimo u školi ali mi ne koristimo taj pristup što imamo. |
LEJLA Beč |
09.43 10.07 |
Prošlost |
2023-10-29
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-mladi-skoplje-sjeverna-makedonija/32658703.html
PERSPEKTIVA U SKOPJU
Dajte nam priliku
Mislim da je to pogrešno postavljanje teme jer mladi zapravo ne odlaze zbog financijskog ili ekonomskog stanja, već jednostavno zato što žele nešto bolje, traće veće šanse za sebe u oblastima u kojima mogu napredovati i biti uspješni u životu. |
SINAN |
08.43 08.59 |
Odlazak |
Taj osjećaj nesigurnosti koji iskušava jedna mlada osoba koja se ne može zaposliti, a završila je studije sa odličnim ocjenama, traži rješenje za taj problem van ovog našeg tržišta rada, dakle traži zaposlenje van ove države. I to je za nas automatski gubitak jer svaka osoba koja se obrazovala i postigla neke rezultate nastoji otići odavde. To je problem koji već godinama tišti omladinu. |
EDITA |
09.17 09.45 |
Odlazak |
Učenici gube motivaciju totalno. Da li zbog društvenih mreža, da li zbog telefona u školi, ali je….već 7 godina predajem osnovcima i primjećujem kako prolaze godine da je sve gore i gore što se tiče motivacije i želje djece da uče, da postignu nešto i da se ostvare na tom polju. |
DŽENAN |
10.46 11.10 |
Motivacija Obrazovanje |
Ne postoje institucije za to. Ministarstvo obrazovanja ili fakulteti nam ne daju instituciju kojoj bi se mogli prijaviti problem. Gdje god da se obratiš neće te poslušati ili, ne znam, sve ostaje isto. Onda će te sami riješiti problem, platiš novac i položiš predmet. |
SARA |
13.44 14.01 |
Obrazovanje korupcija |
2023-11-05
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-skoplje-mladi-brakovi/32671942.html
PERSPEKTIVA U SKOPJU
Politika udaljila ljude jedne od drugih
Mislim da su državni univerziteti u Makedoniji korumpirani htjeli mi ti priznati ili i za to imamo puno dokaza. |
EDINA |
03.42 03.56 |
Obrazovanje |
Odem na praksu, odem bukvalno pola sata i onda me vrate ili me pošalju da im kupim nešto za jelo, za doručak! |
HANA |
05.30 05.43 |
Obrazovanje |
Mislim da ima dosta institucija gdje studenti mogu uložiti svoje žalbe, ne vjeruje da se nijedna žalna ne uvažava. |
EDITA |
08.05 08.14 |
Obrazovanje |
Mislim da naše kulture još nisu spremne za to. Što se tiče mog stava po tome pitanju, ja vjerujem da je to stvar ličnog izbora. Sve dok postoji uzajamno razumjevanje među ljudima nacionalna pripadnost među ljiudima ne bi trebala biti problem. Kad je u pitanju religija, to je lična stvar. |
EDINA |
09.06 0926 |
Mješoviti brakovi Nacionalni odnosi |
Podržavam ih i poštujem. To je potpuno pravo izbora svake osobe. Apsolutno ne želim imati nikakve predrasude jer ljubav je iznad svega. Ako neko ima jaku volju, bez obzira na negativne komentare, izboriće se na kraju |
EDITA |
11.44 11.58 |
Mješoviti brakovi |
2023-11-12
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-skoplje-treba-izgraditi-drzavu/32681509.html
PERSPEKTIVA U SKOPJU
Trebamo izgraditi državu I uraditi nešto dobro za nas
Mislim da je ključna stvar obrazovanje. Dakle, od samog početka treba postaviti kriterije da ne završe svi sa odličnim uspjehom i uzornim ponašanjem već samo oni koji to zaslužuju. Nije li to, bukvalno, definicija meritokratije. |
JULIJANA |
04.29 04.47 |
Obrazovanje meritokratija |
Konkretno za zdravstvo, za bolnice. Ako nemaš nekog da ti pomogne ti si u redu za smrt! |
TAMARA |
06.55 07.10 |
Društvo |
Mislim da, konketno, imamo neko obostrano nepoštovanje. I Makedononaca prema Albancima i Albanaca prema Makedoncima. I ne znam zašto. Oba naroda imaju jednu državu. Mi smo ovdje u Sjevernoj Makedoniji i ako propadne jedan narod, propašće i drugi |
STEFAN |
14.04 14.20 |
Međunacionaln odnosi |
Gej parade više nisu o promociji ljudskih prava već tu vidimo nedolično ponašanje koje nema nikakve veze sa činjenicom da te zajednice zahtjevaju jednaka prava, jednako poštovanje kao kod heteroseksualaca. |
JULIJANA |
16.40 16.57 |
LGBT |
Imam problem s tim da mi se čini da su stvari izmakle kontroli. U smislu da se zajednica ne bori da bude priznata već da bude što atraktivnija. I mislim da su u 21. vijeku do određene mjere prihvaćeni i da se poštuju, da se neko odlučio da živi svoj život. Ali, to ne bi trebalo dovesti do toga da je to sada atraktivno i popularno. |
JULIJANA |
17.18 17.50 |
LGBT |
Učesnici o Perspektivi |
20.00 |
2023-11-19
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-skoplje-mladi-eu/32691058.html
PERSPEKTIVA U SKOPJU
Budućnost pripada mladima, da to bude perspektiva, a ne
Patetika
Mislim da je evropski skepticizam postepeno raste. Ipak, uvjerena sam da je to jedinstvena šansa da zemlja krene naprijed. |
SANJA LUKAREVSKA Uprava za javne prihode |
03.13 03.24 |
EU |
Konkretno, što se tiče EU, mislim da Sjeverna Makedonija trenutno nije spremna za ulazak u EU i ne znam dali će mo biti. Ranije smo bili spremniji, a razlog je, ako pogledamo Konpehaške kriterije koje mi kao država treba da ispunimo, mislim da ispunjavamo jako malo njih. Evropska unija, ako je gledamo kao poslodavca, traži šta će dobiti od nas kao države. A, iskreno, ne vidim ništa osim radne snage. |
STEFAN |
05.15 05.49 |
EU |
Muslim da treba da uđemo u fazu traženja promjena, a da nam torbe nisu spakovane za napuštanje zemlje. |
SANJA LUKAREVSKA |
18.26 18.36 |
Društvo odlazak |
Po mom mišljenju, to sam već rekla u jednom od svojih gostovanja, današnje kućno vaspitanje, da treba biti pošten, da se treba zahvaliti i pomoći, itd., je rijetkost ali i hendikep u današnjem načinu funkcioniranja. Očigledno, nekultura toliko izbija na površinu da oni koji su kulturni i pažljivi i oni koji su, u najmanju ruku vrijedni i pošteni, se smatraju naivnim, da se ne izrazim drugačije, ili gire i brutalnije. |
SANJA LUKAREVSKA Uprava za javne prihode |
25.01 25.39 |
Društvo nekultura |
2023-11-26
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-tv-mladi-kosovo/32700414.html
PERSPEKTIVA U PRIŠTINI
Mladi na svijet gledaju drugi
očima
Mislim da komentari kao što je «prošlost je prošlost» mogu biti opravdani donekle, ali također mislim da kada imate prošlost koja je bila strašna i traumatična ti mora biti prepoznato. |
ARA QENA |
02.10 02.23 |
Prošlost |
Mi smo ti koji trebamo napraviti tu promjenu i trebamo uzeti vremena da to uradimo. |
LARISA BERISHAJ |
03.34 03.40 |
Prošlost promjene |
MI imamo običaj kriviti vlast i govoriti «vlast treba da uradi ovo, vlast treba da uradi ono», ali mi smo ti koji njima dajemo glasove i mi smo ti koji njih dovodi na vlast. |
SHURETE HOXAJ |
03.40 03.49 |
Promjene |
Problem je u onome što učimo našu djecu, mlade. Većina udžbenika istorije u zemljama Zapadnog Balkana ispunjena je, rekla bih 98% folklorizma i oprostite na jeziku – sranja. |
HANMIE LOHAJ |
04.28 04.50 |
Obrazovanje udžebenici |
Moj posao je da budem novinarka, a ne da budem Albanka ili pro-srpska novinarka. |
VJOSA CERKINI |
09.32 09.38 |
Novinari mediji |
Mislim da razliku između lažnih i pravih vijesti treba identificirati već na samom izvoru infirmacija. Ja se lično najprije fokusiram na prvobitni izvor informacija, ali mislim da je lako upasti u zamke lažnih vijesti pogotovo sa društvenim mrežama. |
LIRA BEGOLI |
15.11 15.36 |
Lažne vijesti mediji |
Iz tog razloga sam odlučio da općenito ne vjerujem, na prvu, vijestima sa društvenih mreža nego samo kada se takve informacije zvanično potvrde na nivou vlasti ili nadležnih institucija. Tako bar ja pristupam lažnim vijestima. Svjestan sam da postoji velika mogućnost da onaj ko piše i dijeli te informacije ima načina da sakrije bar jedan dio istine jer istina, na kraju, obično sve boli. |
DION DOLI |
16.05 16.41 |
Društvene mreže mediji |
2023-12-03
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-tv-mladi-pristina/32711811.html
PERSPEKTIVA U PRIŠTINI
Traume su kontonuirane I zarazne
Na isti način na koji osuđujem govor mržnje koji se usmjerava prema novinarima iz institucija i građana, jednako ili možda jače, osuđujem lažne vijesti, namjerno stvarane ili ne. Dakle, to je ozbiljan problem ovdje i kad god neki objektivni ljudi pokušavaju adresirati tu temu, dobiju odgovor – pa pogledaj Srbiju, oni su puno gori od nas. Poenta nije da se uspoređujemo i pravimo paralele sa zemljom u kojoj je situacija gora. Ne mislim da je to progresivan način razmišljanja o problem ili o situaciji u konačnici. |
HANMIE LOHAJ |
01.30 02.26 |
mediji |
Ne gledam vijesti jer me čine izuzetno anksioznom. |
ERA QENA |
03.48 03.51 |
Mediji |
Ako niste navikli na takve vijesti to može biti jako uznemirujuće i strašno. Ljudi oko vas su uplašeni. I onda se za sedmicu sve smiri i shvatite da uopće nije toliko veliko koliko je napravljeno da bude. |
ERA QENA |
04.35 O4.53 |
Mediji strah |
Većina tih, da kažem, marginovalizanih grupa ostaje neprimjećena u društvu bez obzira da li su to mladi, žene, etničke manjine ili neke druge marginovalizane grupe mislim da u kosovskom društvu oni ostaju potpuno neprimjećeni. |
PETAR ĐORĐEVIĆ |
08.19 08.40 |
manjine |
Dovoljno je da samo razmišljate ili javno govorite o drugoj strani, to jest sprskoj strani, odmah bivate javno izmasakrirani. Društveno, kolektivno izmasakrirani. I tu ne mislim samo na situaciju kada neko govori o drugim zajednicama. Ako bih izabrala jednu frazu koja nas opisuje, ne kao narod nego radije kao građane ja bih rekla da je to nedostatak kolektivne odgovornosti. |
HANMIE LOHAJ |
11.58 12.27 |
Društvo |
Što se tiče prava LGBT zajednice na Kosovu mislim da nikad nisu bila gora nego sada. Posebno zadnjih godina zbog religijskog ekstremizma koji raste iz dana u dan. Pogotovu kod mldih. |
HANMIE LOHAJ |
14.26 14.38 |
LGBT religija |
Još uvijek imamo djevojke koje su poslijeratnom periodu odgajane u patrijahalnom duhu. Mi smo posttraumatsko društvo, a i danas, svaka druga, treća djevojka ima oca koji maksimalnu slobodu daje sinu, a maksimalno ograničava ili vrši pritisak na kćer. Ima i majki koje su podsticale maksimalnu slobodu i olakšavale svojim sinovima ali ne i svojim kćerima što je još bolnije i još tužnije. |
HANMIE LOHAJ |
18.41 19.13 |
Položaj žena |
MI smo Albanci morali izvući lekciju iz povreda ljudskih prava kojima smo bili izloženi u bivšoj Jugoslaviji i da ne dozvolimo da mi ista prava uskraćujemo drugima. Mi time, onda, ne radimo ništa drugo nego tlačimo one koji su od nas trnutno slabiji što ne znači da te manjine nisu napredovale u zadnjim godinama donekle. |
VJOSA CERKINI |
21.00 21.22 |
Manjine |
Ljudi sa obje strane, iz Srbije i sa Kosova, umorni su. Mi smo žrtve, nisu lideri. Oni igraju igrice, šalju tenkove na granicu, traumatiziraju ljude posebno na sjeveru Kosova |
VJOSA CERKINI |
25.08 25.22 |
Lideri tenzije |
2023-12-10
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-kosovo-mladi-zene-drustvo/32724242.html
PERSPEKTIVA U PRIŠTINI
Ženama na Kosovu nije lako
Svaki dan imam priliku slušati o onome što se desilo u prošlosti, bilo na TV ili od strane članova porodice. |
HANA SALIHU |
03.18 03.24 |
prošlost |
Ja mislim da se mi ne suočavamo sa prošlošću i samim tim ne dozvoljavamo da dođe do procesa ozdravljenja. |
REXHEP KAMERAJ |
04.24 04.32 |
prošlost |
Potpuno se slažem sa Ermaljom da su sve ove beneficije koje stoje na raspolaganju manjinama samo formalnost. Kada je u pitanju njihovo integriranje u društvo mislim da se to ne dešava. Jednostavno, mislim da nisu jednaki sa nama. |
HANA SALIHU |
06.03 06.23 |
manjine |
Na samoj kosovskoj zastavi imamo šest zvjezdica, a one predstavljaju šest manjinskih zajednica. Zato je jako pogrešno ignorisati te zajednice i svesti ih na to da budu irelevantne. |
ERMAL SOPJANI |
07.28 07.38 |
manjine |
Većina mladih nemaju naviku čitanja, pogotovo čitanja informacija o političkim događanjima na Kosovu. Politika, manje ili više, određuje život pojedinca u svakoj državi. Pojedinac sebi čini medvjeđu uslugu ako ignoriše politička događanja u zemlji u kojoj živi, pogotovu onih koji se tiču tog pojedinca. |
REXHEP KAMERAJ |
08.32 08.57 |
Mladi informisanost |
Mislim da je većina žena na Kosovu izložena toj vrsti nasilja, psihološkom nasilju. Mislim da to dolazi iz patrijahalnog stava koji još uvijek postoji na Kosovu i koji ja vidim kao veliki problem. |
REXHEP KAMERAJ |
10.25 10.38 |
Nasilje nad ženama |
Žene i supruge koje se odluče prijaviti nasilje ili se angažuju kroz različite aktivnosti protiv nasilja, uvijek će biti izložene nekoj vrsti omalovažavanja. Ja sam primjetila da se na internetu degradira, ponižava, čime se njihov glas ušutkuje i da đena tada poimisli: «ipak neću ništa prijaviti jer će me ismijavati. Jer iako sam žrtva na kraju ću svejedno zacžvršiti kao meta ismijavanja». |
HANA SALIHU |
11.32 12.09 |
Nasilje nad ženama |
Biti žena na Kosovu je strašno, jako loše. Ne znam, ne bih volio da se iko tako osjeća. Možda nismo baš kao Talibani, ali mislim da ne treba porediti traume nego obratiti pažnju na to kako mi kao društvo tretiramo žene. Nasilje nad ženama se dešava svakodnevno, bilo ono verbalno, seksualno ili provocirajuće. Ako se i prijavi, a većina ne prijavljuje, onda se na društvenim mrežama pojavljuju neki primitivni muškarci koji napadaju i optužuju žene tražeći razloge kako muška strana ne bi bila okrivljena. |
ERMAL SOPJANI |
13.58 15.05 |
Nasilje nad ženama |
Mladi o Perspektivi |
21.20 |
2023-12-17
https://www.slobodnaevropa.org/a/kosovo-perspektiva-mladi/32737919.html
PERSPEKTIVA U PRIŠTINI
Radilo se, a rezultata nema
2023-12-24
https://www.slobodnaevropa.org/a/32745400.html
PERSPEKTIVA U BIJELJINI
On samo gleda, ne pipa
U poljoprivrednoj školi sam čula da profesori dolaze pijani na časove. Takođe za pedofiliju. MI smo prijavljivali našeg profesora fizike koji je otišao u penziju, mi smo njega prijavljivali i naša razredna po tom pitanju ništa nije uradila, također direktor, sekretar, zamjenik direktora, svi su znali za tog profesora koji je udarao učenice po zadnjici, odmjeravao nas svaki put kad izađemo pred tablu. I direktor po tom pitanju ništa nije uradio i mi smo morali sve to da trpimo. |
ALEKSANDRA MITROVIĆ |
06.48 07.21 |
Pedofilija obrazovanje |
Prosto me povređuje kad vidim grupu mlađih osoba koji ne komuniciraju uopšte, sjede za istim stolom ali svako gleda u svoj telefon i jedva se ikako razmjeni bilo kakva infirmacija. |
ZVEZDAN MARJANOVIĆ |
07.56 08.12 |
Društvo Društvene mreže |
Ljudi moraju da shvate da moraju političare držati odgovornim za svoje postupke znači moramo da prihvatimo način, da moramo da se borimo za sebe jer ne možemo više da dozvolimo ili omogućimo drugima da to rade za nas jer ili oni ne uspjevaju, ili ne mogu, ili ne žele. |
STEFAN JOVANOVIĆ |
10.08 10.26 |
Političari |
Mene kao aktivnu mladu osobu u našem gradu stalno pitaju za neko mišljenje, da li imam nešto što bih željela da promjenim i iznesem ja svoje mišljenje ali niko nikad ništa ne poduzima po tom pitanju. |
MARIJA MARKOVIĆ |
11.00 11.17 |
Pasivizam |
Nas, da, pitaju nas, ali kao što je rekla koleginica ne radi se ništa na tome. Da bi se zaista uradilo na nečemu moraju da postoje veliki pritisci i, hajde da kažemo, smaranje, konstantno, da kažemo šator ćemo tamo da prostremo ako ne uradite to. I tek na taj način oni dođu, aha, ovi su ozbiljni, hajde stavrno da to riješimo, da to uradimo. |
RADA MIĆIĆ |
11.44 12.10 |
Pasivizam |
Tokom svog školovanja dosta sam se susretala sa tim problemom da sam se osjećala kao djevojčica i kao žensko veoma nesigurno od strane autoriteta u toj školi. Dosta mi je žao kada primjetim i da škola i da direktor i oni iznad štite tog pedofila, a ne 20 djevojčica koje govore istu stvar. I više. Koje su se osjetile nesigurno od strane čovjeka koji treba da ih nauči nešto. |
IVONA JOVANOVIĆ |
15.13 15.47 |
Pedofilija |
Oni (su) zaštićeni, kao polarni medvjedi. Ništa im se ne može. Već 20 godina svog školovanja nisam se susrela ni jednom sa činjenicom da je ijedan od tih pedofila koje poznajem i s kojim sam se ja susrela su odgovarali za svoje postupke. |
IVONA JOVANOVIĆ |
16.12 16.26 |
Pedofili |
X puta mi se desilo da dođem i požalim se na istu osobu, više puta, i da mi se kaže, ma on je takav, ignoriši ga, on je dječak, ma sviđaš mu se 100%! A ja se suočavam sa činjenicom da mene neko fizički udara ili da me mentalno maltretira mjesecima. I opet sam se susretala s tim da mi se kaže «ma dobro, one ne misli tako, znaš ti čiji je on sin, ne mogu ja njemu ništa!» Samim tim oni koji maltretiraju su zaštićeni, a žrtve maltretiranja su još više izložene tom maltretiranju jer ako se požale i dođe do te osobe, ona onda preživljava još veću torturu nego što je preživljavala prije. |
IVONA JOVANOVIĆ |
18.17 19.00 |
Vršnjačko nasilje |
Školstvo u Republici Srpskoj ne forsira da imamo dva entiteta kao da ne postoji Federacija, samo je RS. |
MARIJA MARKOVIĆ |
19.32 19.44 |
Obrazovanje |
Obrazovni sistem forsira samo jedan dio teritorije. Sad ne govorim samo za obrazovni sistem RS nego i za obrazovni sistem Federacije, favorizuje se samo jedan dio teritorije. Forsira se samo jedan dio teritorije i stvara se slika kod mladih da je to nešto drugo, neke zamišljene linije koja razdvaja, nešto što je opasno. |
DŽANA PAŠALIĆ |
19.44 20.17 |
Obrazovanje |
Svako ima pravo na svoje opredjeljenje, ali mora biti svjestan da će se uvijek nositi sa posljedicama našeg društva koje, ne mogu reći nije napredno, nego, prosto, kažem opet, ne prihvata nekog ko je drugačiji. |
VALENTINA STANKOVIĆ |
22.28 22.43 |
LGBT |
2023-12-31
https://www.slobodnaevropa.org/a/perspektiva-mladi-bijeljina-bih-balkan/32754440.html
PERSPEKTIVA U BIJELJINI
Granica ne postoji
Prvo, granica ne postoji. Druga stvar, granica ne bi trebala da postoji. Znači, umjesto da brišemo granice oko nas mi pravimo nove. Može li neko da mi objasni da li je bolje da se ogradimo, pa ako čovjek hoće neka ide u šumu i neka živi sam kao životinja i gotovo. Nemoj da budeš član društva. A ne možeš da budeš član društva i da praviš granice oko sebe i da ti nešto smeta. |
STEFAN JOVANOVIĆ |
03.28 03.47 |
Entiteska granica |
Kažu granica postoji da neko drugi iz tu granicu kopa rovove. A nema kod njih daj da gradimo mostove, to njima ne postoji. |
VLADAN VOJNOVIČ |
03.47 03.57 |
Društvo |
Homofobija se, samim tim, mnogo promoviše i česta je pojava, pogotovo u manjima sredinama. |
ALEKSANDRA ILIĆ |
13.28 13.40 |
Homofobija LGBT |
Na temu slobode govora i kriminalizacije klevete jasno je da je taj zakon donesen čisto iz potrebe vlasti da bi suzbili slobodu govora. |
STEFAN JOVANOVIĆ |
16.38 16.52 |
Kriminalizacija klevete |
Mislim da je taj zakon donesen sa dobrim razlogom. Mi ne možemo reći da nemamo slobodu glasa. Mi imamo slobodu glasa samo što se čuje ono što treba da se zanemari. Naprimjer, svako će se uhvatiti za ružnu riječ. Svako će se uhvatiti za, upravo, klevetu, svako će se uhvatiti za neki podsmjeh, ismijavanje, ružnu riječ, a sve potrebe će se zanemariti i o tome apsolutno niko neće govoriti. |
IVANA SIMEUNOVIĆ |
18.25 18.49 |
Kriminalizacija klevete |
Mislim da većina ljudi koja ima potrebu da ističe da su vjernici, da ne vide boga, zaista, dalje od crkve. |
NAĐA ZORIĆ |
25.46 25.56 |
Religija |
Svako je rođen bez ikakvog saznanja. Tako da mržnja može da potekne jedino iz kuće i iz sadržaja kojima oristupamoi svaki dan. |
IVANA SIMEUNOVIĆ |
25.57 26.05 |
Mržnja |